INICI > El COPEC > Presidència > Parlaments actes
PARLAMENT TAULA INAUGURAL ACTE SCP-COPEC
LA MIRADA D’UN PEDAGOG. LA NECESSITAT DE LA CIÈNCIA I LA PROFESSIÓ PEDAGÒGIQUES
PARLAMENT TAULA INAUGURAL ACTE SCP-COPEC
És un gran privilegi ser avui en aquest acte coorganitzat entre la Societat Catalana de Pedagogia i el Col·legi de Pedagogs de Catalunya. És també un gran honor compartir el meu primer acte públic, com a presidenta del Col·legi de Pedagogs de Catalunya, amb els qui us considero erudits i referents de la pedagogia a casa nostra.
Amb el material lliurat hi ha la revista del Col·legi de Pedagogs: EIX, revista creada l’any 2004 amb la presidència de Jordi Riera, de caràcter anual el que teniu és el número 8, és una revista divulgativa de la pedagogia amb articles científics i professionals, revista de la que ens sentim molt orgullosos i de la que li augurem una vida molt llarga. També heu trobat un punt de llibre, un punt que per si sol no té res especial però si li donem la volta podem apreciar que forma part d’un decàleg de 6 capítols que constitueix el Codi de Deontologia del pedagog i del psicopedagog. Codi elaborat el 2006 i revisat per la Comissió de Deontologia, de la que ens honora presideixi en Martí Teixidó, i ratificat per la Junta de Govern el novembre de 2013, Codi que guia els principis ètics del bon exercici professional del pedagog/a i psicopedagog/a.
Em sento especialment emocionada per tenir prop meu els dos presidents que m’han precedit en Jordi Riera i en Josep M. Elias als qui processo gran admiració i respecte per ser els meus mentors i per haver posicionat el Col·legi de Pedagogs en el mapa català i europeu. I, també, per ser aquest acte de presentació de “La mirada d’un pedagog” el d’un gran pedagog, en Jaume Sarramona, que fou el primer president del Consell Social del Col·legi de Pedagogs.
Una mirada pedagògica que m’ha transportat a la meva etapa de primària 1960-1966 a Franco da Rocha, un poble de l’Estat de Sao Paulo a Brasil, que seguia fil per randa la mateixa metodologia adoctrinadora de l’escola a Térmens, a la Noguera, de la que ens parla en Jaume al seu llibre.
Metodologia que, afortunadament, ha estat superada gràcies a la contribució i implicació de grans pedagogs i pedagogues que lluitaren per una educació universal, equitativa, catalana i de qualitat. Valors actualment amenaçats per lleis que venen de l’Estat Espanyol amb olor a ranci que recorden temps que havíem deixat enrere.
Pedagogs i pedagogues compromesos, com ho és en Jaume, que són i seran els referents dels professionals de la pedagogia i la psicopedagogia, però... QUÍ ÉS EL PEDAGOG/A? Permeteu-me’n un petit apunt des de la pedagogia i psicopedagogia professional perquè com diu en Martí Teixidó: ciència i professió han de caminar plegats, aquest acte n’és una mostra.
La pregunta de QUI ÉS EL PEDAGOG/A no per òbvia deixa de ser important perquè després de 40 anys dels estudis universitaris de pedagogia, 30 de la Societat Catalana de Pedagogia i 12 del Col·legi de Pedagogs de Catalunya, les noves generacions -i algunes no tan noves- segueixen tenint dificultats per dir en poques paraules qui és i què fa un titulat en pedagogia.
Per avançar en el tema vull fer referència a la definició del pedagog/a que van signar l’any 2005 el president de l’Associazione de Pedagogisti Italiani, Giusseppi Rulli -malauradament traspassat- i en Jordi Riera –president- i Jaume Sarramona -president del Consell Social- ambdós representant al Col·legi de Pedagogs de Catalunya. Un document base en la constitució de la Federació Europea de Professionals de la Pedagogia.
Definició que recull els elements integradors del perfil professional del pedagog/a un cop acabat els estudis universitaris i que diu QUI ÉS, QUÈ FA i ON HO FA. Definició que el Col·legi de Pedagogs ha fet seva des de llavors i que ha difós i de la què m’atreveixo a fer-ne una síntesi:
"Pedagog/a és l’expert en processos de canvi educatiu de persones, grups i comunitats, des de l’actuació, el disseny, l’anàlisi i la reflexió"
Una breu definició de 140 caràcters, una piulada pels tuiters, concreta i concisa que cal matisar, debatre i deconstruir per tornar a construir.
Però sobretot que es pot recordar fàcilment per a què, els futurs pedagogs i pedagogues, no tinguin cap motiu per no saber dir amb seguretat QUI ÉS I QUÈ FA UN PEDAGOG/A.
Rosa Rodríguez i Gascons
Presidenta
Col·legi de Pedagogs de Catalunya
14 d’octubre de 2014
Data de publicació: 14/10/2014