INICI > El COPEC > Relacions institucionals > Universitats
Pràctiques de pedagogia a Nicaragua
M. Concepció Torres, secretaria del Col·legi de Pedagogs i professora de la URV, juntament amb tres professores més de la FCEP de la URV: Cori Camps, Paloma Vicens i Joana M. Tierno, han visitat de l’11 al 24 de juliol els projectes de pràctiques curriculars de cooperació al desenvolupament en les poblacions de San Ramon i Matagalpa a Nicaragua.
La Facultat de Ciències de l’Educació
i Psicologia de la URV ja fa set anys que porta a terme aquestes pràctiques
curriculars adreçades als estudiants de Magisteri, Pedagogia, Psicologia i
Educació Social, conjuntament amb
l’entitat que acull els alumnes a Nicaragua “El Sueño de la Campana”.
Aquest tipus de pràctiques són una oportunitat més de preparar-se pel seu futur professional. Els estudiants es passen tres mesos dels seus estudis realitzant pràctiques a escoles i entitats del petit poble de San Ramon i les seves comunitats i a Matagalpa, en un entorn molt rural. Les entitats col·laboradores treballen amb projectes d’ajuda a dones maltractades, a infància en risc social, joves amb dificultats de formació i treball, i també amb tota la població d’infants i joves amb necessitats educatives especials.
La visita ha estat una molt bona experiència per al grup de professors de la FCEP, que han tingut l’oportunitat de viure en primera persona el que els estudiants en pràctiques comparteixen, així com ha permès revisar els projectes amb les entitats amb les quals es treballa, ampliar més possibilitats de llocs de pràctiques pels propers cursos, realitzar formació als tutors i a altres professionals de l’educació que treballen actualment a la zona de Matagalpa amb temes com la psicomotricitat, la psicologia i la pedagogia dels contes.
Les entitats isitades han estat:
L’entitat “El Sueño de la Campana” amb el projecte “Diviérteme y aprendo”;
l’escola pública de San Ramon “Fray Bartolomé de las Casas”; “La casa del
niño”; “Ixchen”; “El Centro Jurídico”; “Cuentaconmigo”; “Las hormiguitas”;
“Aldeas Infantiles SOS”; ADIC “Asociación para el desarrollo integral
comunitario”; “Venancia”; s’han visitat les comunitats de “El Trentio”, “El
Plomo” i “El Chile”; l’escola d’educació especial “La Amistad”. Totes, excepte
l’escola pública, funcionen amb les aportacions econòmiques d’ajuts
internacionals i també per les tasques que fan voluntaris de diferents països i
la que fan els alumnes en pràctiques de la FCEP de la URV.
Pràctiques curriculars desenvolupades amb molta professionalitat, molt ben valorades per les entitats de Nicaragua i intervenint en diversos àmbits com l’educatiu a l’escola, a projectes alternatius de lleure fora de l’escola; social; formació d’adults, infants i joves amb necessitats educatives especials. Una experiència de cooperació al desenvolupament i reconeguda com d’Aprenetatge Servei (ApS) per la URV.
Data de publicació: 18/8/2014