La Pedagogia Social al IV Congrés del Tercer Sector
Els
dies 27 i 28 de novembre al Centre de Convencions Internacionals de Barcelona,
s’ha celebrat el IV Congrés del Tercer Sector Social, organitzat per la Taula
del Tercer Sector, institució que agrupa prop de 4.000 entitats socials no
lucratives de Catalunya que actuen en l'Ã mbit social: associacions, fundacions,
cooperatives d'iniciativa social i empreses d'inserció. I amb la què hi
col·laboren estretament els col·legis professionals del sector social, entre
els que està el Col·legi de Pedagogs de Catalunya.
El Tercer Sector Social de Catalunya té un
important paper en la cohesió social del paÃs, per les actuacions que, des de
les entitats socials, es fa en defensa de les persones més vulnerables envers un
model de societat més just i equitatiu.
Valors
abastament compartits per la pedagogia en un camp molt ampli d'acció que és
necessari abordar des de les seves especificitats, acotant i identificant les
intervencions pedagògiques per poder-les analitzar, generar coneixement i, si
escau, reivindicar. Accions que promou el Col·legi de Pedagogs de Catalunya,
mitjançant el Grup de Treball de la Vocalia de Pedagogia Social, liderat per
Montserrat Juanpere, tenint com a finalitat investigar, innovar i promoure
l'especialitat professional. El Grup de Treball de Pedagogia Social,
entén la Pedagogia Social com la disciplina pedagògica des de la qual es
treballa, teòrica i prà cticament, en les complexes fronteres de la inclusió i
l'exclusió de persones de totes les edats, creences i cultures.
En
aquesta edició, el COPEC ha estat present en la Mostra d’Entitats del Congrés, com
a Sectorial d’Acció social, Ensenyament i Humanitats de l’Associació Intercol·legial
Catalana, compartint espai amb els Col·legis Professionals de l’à mbit, CEESC,
COPC I TASC. En l’estand de la Mostra, han col·laborat dos alumnes de Pedagogia
afiliats al COPEC: Rafael González de la UNED i Mireia Cruz de la UAB, que
estan realitzant el seu Prà cticum al Grup de Treball de Superdotació i
Altes Capacitats i al Grup de Treball de Pedagogia Social, respectivament. La
seva funció ha estat la difusió del Col·legi de Pedagogs de Catalunya,
informant sobre els seus objectius, camps professionals de la pedagogia, espais
de participació, serveis als col·legiats, etc., amb especial esment a la
Pedagogia Social amb la finalitat de donar visibilitat a la professió i als objectius.
El IV Congrés del Tercer Sector Social conclou amb la lectura del Manifest Institucional del Tercer Sector, en el què ha estat present el president del COPEC Josep M. Elias, on s’han exposat les conclusions dels dos dies de Congrés, les propostes per a la societat civil i les demandes pels governants polÃtics.
Data de publicació: 29/11/2013