INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
POBRESA I ESCOLA
FRANCESC X. BALAGUÉ GEACol·legiat núm.42
Barcelona, juny de 2012
I ara amb les dades a la mà.
A partir de la lectura de l’estudi “L’estat actual de l’educació a Catalunya. Anuari 2011”, que ha publicat recentment Fundació Jaume Bofill hi ha una reflexió sobre el llast i la manca d’equitat que representa l’extracció social desfavorida en la vida acadèmica de qualsevol alumne i, també, d’algun mite sobre la separació d’alumnes segons l’origen social.
Quan les suposicions i creences es tradueixen en dades estàs una mica
més a prop de poder posar cara o nom als
problemes. I encara que la hipòtesi confirmada signifiqui l’existència d’un
determinat problema, per tant d’alguna cosa no desitjable, podem pensar que hem
fet un pas en la bona direcció per resoldre el problema en qüestió. Per què si
les dades són bones i fiables, ningú no podrà negar la seva existència.
En aquestes darreres setmanes he estat llegint, subratllant i mirant
amb deteniment el volum que ha publicat Fundació Jaume Bofill “L’estat de
l’educació a Catalunya. Anuari 2011”[1]. Publicació feta sota la
direcció de Miquel Martínez Martín i de
Bernat Albaigés Blasi. És un text dividit en 5 part, on aporten el seu treball
un grup de 17 professionals de reconegut prestigi.
Els temes que aborda l’Anuari són variats i de gran interès , per la
qual cosa recomano la seva lectura a tots els qui tinguin interès pel món de
l’Educació en general i de les Polítiques Educatives o de la Sociologia de
l’Educació en particular.
Però avui, en aquest espai, vull retornar al que deia al començament
d’aquesta reflexió. La lectura d’aquest estudi m’ha ratificat, amb dades, un
convenciment que jo, i molts d’altres, tenim i que citant textualment un
paràgraf d’aquesta obra podem definir així: “Hi ha una relació clara entre els
indicadors socioeconòmics i els indicadors de fracàs escolar: en general els
territoris amb un PIB per càpita més elevat o amb una pobresa relativa més
baixa són els que presenten una prevalença més baixa de l’abandonament escolar
prematur”[2].
L’estudi, a més, documenta com el factor “immigració” a Catalunya suma
risc de fracàs escolar, incrementant en 28 punts el risc d’abandonament escolar
prematur dels immigrants respecte els nacionals. Amb una dada complementària
que convé posar a la llum: l’abandonament escolar prematur dels nacionals és 6
punts més gran en les escoles públiques que en les privades per efecte de
l’origen social segons el sector d’escolarització.
I en l’etern dilema de l’escola pública i l’escola concertada (no em
refereixo a la privada sense fons públics en aquest escrit) crec que cal tenir
en compte el que la investigació demostra. Transcric un altre paràgraf de
l’Anuari: “La segregació escolar conforma un altre mecanisme de reproducció de
desigualtats socials d’origen. Les dades constaten que Catalunya encara té,
malgrat que s’intenta que disminueixi, nivells significatius de segregació
escolar, i també que aquesta segregació escolar esdevé més perjudicial per a
l’alumnat socialment menys afavorit, especialment com a efecte de la seva
concentració en determinats centres. L’heterogeneïtat social a les aules, lluny de perjudicar
l’alumnat amb millor rendiment, com sovint es pensa, no té efectes sobre els
seus resultats educatius i en canvi beneficia l’alumnat amb més dificultats
educatives.”[3]
Cal, doncs, que entre els gestors polítics de l’educació, a tots els
nivells, quedi clar que cal integrar aquesta lliçó en les polítiques educatives
que s’articulin per solucionar els problemes d’abandonament prematurs del
sistema educatiu.
I per tant cal intensificar, i més en moments com l’actual on es parla
d’índex altíssims de pobresa, especialment greus per als infants, les
polítiques de beques, de reforç escolar, de tutoria, d’escola de pares, de
beques de menjador, de transport escolar, d’accés a biblioteques i a la xarxa,
etc. Per què si bé l’escola i el sistema educatiu no són el instrument de
resolució de la crisi econòmica a curt termini, sí que hi ha dades objectives i
contrastades que permeten afirmar que la mobilitat social i la millora de les expectatives
personals i professionals passen per l’èxit escolar. I que per aquells infants
i joves que parteixen amb desavantatge
cal facilitar-los els instruments que els permetin mantenir-se dins el
sistema possibilitant, així, l’èxit escolar com a pas previ de l’èxit personal.
I d’altra banda i respecte al “dret a triar l’escola dels seus fills” que reivindiquen alguns sectors de la societat, amagant-se, en molts casos, a sota el desig de preservar-los de companys d’aula immigrants i/o d’extracció social, econòmica i cultural més baixa cal tallar-lo definitivament, al menys en l’escolaritat pagada amb diners públics, doncs aquesta segregació no els millora el rendiment escolar i empitjora el dels alumnes desfavorits quan són un percentatge elevat dins l’aula. I jo m’atreviria a dir que els qui promouen la segregació limiten l’educació dels seus fills al privar-los del contacte i de la relació amb uns companys que viuen altres realitats de la seva mateixa comunitat. Un repartiment equilibrat de la població en les escoles és una mesura gratuïta des del punt de vista econòmic i que aporta molt valor de retorn a la societat.
[1] Miquel Martínez Martín i Bernat Albaigés Blasi (directors) (2012). “ L’estat de l’educació a Catalunya. Anuari 2011.” Fundació Jaume Bofill, col·lecció Polítiques núm. 75
[2] Op. Cit. Pàg. 54
[3] Op.cit. Pàg. 328
(*) L'article pot ser reproduït sempre que se'n citi la font i l'autor.
Data de publicació: 20/12/2012