Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com EL PEDAGOG/A SOCIAL | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia

EL PEDAGOG/A SOCIAL

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya > Actualitat > EL PEDAGOG/A SOCIAL
EL PEDAGOG/A SOCIAL
(1)
ROSA RODRÍGUEZ I GASCONS
Col·legiada núm.160
Barcelona, maig de 2012

Descarregar-se l'article >>>


És hora que tots els pedagogs i pedagogues que estem treballant en l’àmbit social, sortim de l’anonimat i fem sentir la nostra veu! I diguem en veu alta, sense complexes que hi som com a pedagogs i pedagogues, que desenvolupem la nostra funció pedagògica i se’ns ha de reconèixer com a pedagogs/gues socials.

Hi ha coses que clamen al cel, per què sistemàticament s’està ignorant el paper del pedagog/a en l’àmbit social?

Perquè sistemàticament es disfressa el nostre exercici professional de pedagog sota la denominació d’educadors, de terapeutes, de tècnics, etc. Perquè no se’ns diu pel nom, perquè no se’ns diu PEDAGOGS!

Per què se’ns ha arraconat de Serveis Penitenciaris quan la nostra figura professional està definida i reconeguda? Per què se’ns desplaça del CDIAP, quan la nostra presència ha estat i és notòria i necessària?

Per què des del Comitè d’Expertes i Experts en Formació en l’Àmbit de l’Acció Social, òrgan d’assessorament en els perfils de serveis socials, cada cop que valoren un perfil s’obliden del pedagog?

Si donem una mirada a la Cartera de Serveis Socials, podrem veure descrites funcions del pedagog i, en canvi, dins dels titulats descrits de la majoria de serveis el pedagog no hi és. Es dóna la paradoxa que en convocatòries i ofertes que es precisen professionals de la pedagogia, demanen que el pedagog estigui habilitat en...., perquè en realitat el professional idoni és el pedagog, però es necessita justificar a un altre titulat perquè la subvenció que ha de cobrir la despesa, així ho determina. Ben mirat és força pervers!

Senyors, siguem seriosos i valorem la competència, la capacitat, la formació en relació a les funcions a desenvolupar i deixem-nos de decisions arbitràries, sense fonament, sobrevingudes a partir de grups de pressió. Sol·licitem un pedagog si el que volem és un professional de l’educació que intervingui en l’àmbit social. Si la tasca és d’un pedagog, que la faci un pedagog i reconeguem-ho. Siguem valents!

En el Col·legi de Pedagogs de Catalunya tenim un gran aliat, des de fa temps hi ha un grup de treball de pedagogia social, i ara a més, una vocalia de salut i pedagogia social, que està picant portes, està promovent, està buscant complicitats per a què el pedagog social pugui reeixir. Però no ho pot fer sol, el Col·legi representa a tot el col·lectiu de pedagogs/gues i és la força dels pedagogs i pedagogues que li dóna empenta per obrir camí.

Les universitats també han d’ajudar, és necessari donar més rellevància i més pes als continguts socials en el Pla d’Estudis del Grau de Pedagogia. No s’entén perquè no es té en compte la representació importantíssima que el pedagog té en altres àmbits pels què està plenament capacitat per desenvolupar el seu exercici professional,  àmbits als que ha sabut fer la transferència de coneixements, àmbits entre els que està el SOCIAL.

Hem tingut molta paciència però és hora de dir prou i reivindicar el paper professional de la pedagogia en la intervenció social. És una lluita que no podem fer sols, necessitem la veu de tot el col·lectiu, necessitem la veu de les universitats, necessitem el Col·legi de Pedagogs, necessitem fer-nos valer i fer-nos escoltar.

 
Serveixi aquest espai del Racó del Consell, com a plataforma per donar veu als pedagogs i per a parlar de PEDAGOGIA SOCIAL.


(1) L'article pot ser reproduït sempre que se'n citi la font i l'autor.

Descarregar-se l'article >>>

Data de publicació: 1/5/2012