INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
LA PROFESSIÓ PEDAGÒGICA I PSICOPEDAGÒGICA DEL NOSTRE TEMPS
LA PROFESSIÓ PEDAGÒGIA I PSICOPEDAGÒGICA DEL NOSTRE TEMPS (1)
JOSEP MARIA ELIAS I COSTA
Col·legiat núm. 03
Barcelona, desembre 2011
No fa gaire anys se senyalava com l’hà bitat natural de la nostra professió, l’escola. De fet a moltes parts del territori espanyol i europeu segueix sent aquesta la realitat. Encara gaudim del bon regust que la celebració del nomenament d’en Jordi Monés com a col·legiat d’honor ens va deixar a tots amb el seu respectuós, sintètic, entranyable i rigorós discurs de presa de possessió. Això només fa què confirmar la disponibilitat del COPEC al reconeixement de la bona praxis docent, ens reafirmem però, que la Pedagogia no és només docència i magisteri, encara que aquests siguin molt importants per a la nostra professió.
A casa nostra estem aconseguint amb l’esforç i el testimoniatge laboral dels/de les nostres col·legiats i col·legiades un canvi de paradigma. Estem presents en la praxis professional en terrenys tant diversos com l’ensenyament en totes les seves vessants, els serveis socials, la sanitat, l’art, l’esport, la gent gran, les altes capacitats, l’empresa, el medi ambient, el món editorial i d’altres. I això al llarg i ample del nostre estimat paÃs - des de Tarragona fins a Girona passant per Lleida i Barcelona.
A banda de consolidar els nostres espais cal que com a corporació professional ajudem a eixamplar els dels companys i companyes d’arreu l’estat espanyol. Les nostres conquestes han de ser la d’ells i a l’inrevés, com s’ha demostrat darrerament amb el nostre assoliment de la formació en el FOL -què condicionarà positivament d’altres col·legis germans- o en el nostre suport presencial a la jornada de Múrcia del proper 16 d’aquest mes com activitat d’iniciativa col·legial de l’Associació murciana. Les noves eines de comunicació ens permeten donar suport a iniciatives que estant brotant a l’esmentada Múrcia, a Andalusia, Madrid i GalÃcia, on des del Consejo General de Colegios de Pedagogos y Psicopedagogos rebem amb força interès oferint-nos a col·laborar en tot el possible.
Però és en el nostre dia a dia, en el treball sord què les pedagogues i psicopedagogues de casa nostra fan, on es pot demostrar la nostra utilitat. En les diferents converses mantingudes amb l’Administració pública, insistim en la necessitat de contemplar-nos com un element addicional de qualitat, per a treballar en la cultura dels valors de la sostenibilitat, el respecte al medi ambient, la creativitat, la prevenció, l’esforç, l’austeritat, la tolerà ncia i el treball en equip. Tot per aconseguir els objectius marcats. Cal participar activament d’aquesta etapa crÃtica què ens ofereix la possibilitat de créixer en un moment cabdal pel canvi d’orientació què estem vivint.
La societat ens necessita com nosaltres a ella, donar a conèixer la nostra feina ha de ser un compromÃs inherent al fet de ser pedagog o psicopedagog. En aquest sentit, els nous graus ens aportaran un canvi d’escenari què permetrà ampliar la nostra influència social per mitjà dels mà sters i post graus. Les persones què hagin cursat estudis de grau vinculats amb la nostra professió, haurien de tenir les portes obertes del nostre col·legi professional un cop acabada la seva especialització. Els estudis oficials ja sigui en forma de mà sters de dos anys i potser fins i tot post graus depenent del seu contingut temà tic aportaran saba nova a la nostra corporació. Apostem pel progrés, tant des de l’IÂ+R+D dels nostres grups de treball i del d’experts, com des de la lliure aportació dels/les nostres professionals estesos per tot Catalunya.
S’albira un futur ple d’esperança en una pedagogia professional catalana, lliure, creativa rigorosa i compromesa, com es mereix la nostra ciutadania.
(1) L'article pot ser reproduït sempre que se'n citi la font i l'autor.
Data de publicació: 1/1/2012