Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com REPTES QUE HAN D’AFRONTAR LES ESCOLES | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > La veu del COPEC

REPTES QUE HAN D’AFRONTAR LES ESCOLES

REPTES QUE HAN D’AFRONTAR LES ESCOLES

 

El Col·legi de Pedagogs de Catalunya, membre de la Comunitat Educativa, vol posar de manifest alguns dels reptes que les nostres escoles –i llurs docents- s’han d'afrontar  durant el curs escolar que just comença, entre els que està el garantir el dret a l’educació a tots els infants i adolescents.

 

Cal donar garantia del dret a l’educació a tots els infants, indistintament de seu origen, estatus o procedència, afavorint l’equitat educativa. Els esdeveniments socials dels darrers mesos ens obliguen a fer una referència específica al col·lectiu de menors estrangers no acompanyats.  Des del COPEC som conscients del grau de dificultat que planteja aquesta situació, però és especialment en aquestes realitats, on el professional de la pedagogia ha de garantir aquest dret universal. El nostre paper pot ser clau a l’hora de dissenyar plans individuals i fer acompanyaments, tant a l’ensenyament formal, com el no formal, dels menors. No s’ha d’oblidar que l’objectiu final és la incorporació d’aquests adolescents i joves, amb garanties d’èxit, a la xarxa social i comunitària per a què esdevinguin persones integrades i autònomes. Hem de plantejar la necessitat d’elaboració de plans realistes de formació i integració educativa,  a partir de les seves necessitats i expectatives.

Garantir el model d’immersió lingüística, adaptant estratègies per tal que els nostres infants arribin a un mateix nivell competencial en les diferents llengües del currículum escolar. Especialment es planteja el repte en determinades zones geogràfiques, on l’ús social d’una llengua domina sobre l’altra. En aquest àmbit d’actuació, els professionals de la pedagogia tenim un paper important d’assessorament i suport als diferents equips docents, així com a la comunitat educativa, per tal d’aconseguir una immersió que afavoreixi l’ús indistint tant del català com del castellà, a l’àmbit formal i no formal, dels recintes escolars. Aquest punt és molt important atès que en aquest moment la llengua minoritzada, malgrat els anys d’immersió lingüística, és el català.

Inclusió educativa (decret 150/2017), demanem un reconeixement explícit a tots els professionals de les nostres escoles, ja que fan possible, a vegades amb escassetat de recursos, unes realitats escolars marcades per l’acompanyament i adaptació dels infants i adolescents, respectant les seves diferències i potenciant les seves capacitats, on cada persona és protagonista del seu aprenentatge i progressa segons les seves realitats i necessitats. El decret 150/2017, en el seu desplegament ha de preveure la funció inestimable i indiscutible del pedagog/a i psicopedagog/a, com a professionals que poden donar resposta a la diversitat i a la inclusió, conjuntament amb l’equip docent, la família i la comunitat.

El  Col·legi de Pedagogs de Catalunya, com a membre de la Comunitat Educativa, recolza i defensa l’Escola Catalana, dins d’un marc canviant de necessitats i realitats socials, que en tot moment, garanteix una educació inclusiva i equitativa de qualitat, on es promou oportunitats d’aprenentatge per a tothom al llarg i ample de la vida. En aquest sentit el COPEC està compromès a participar i promoure iniciatives que fomentin una educació de qualitat que permeti als nostres infants i adolescents a esdevenir persones que puguin desenvolupar vides saludables i plenes com a ciutadans i ciutadanes de ple dret, en el marc dels valors irrenunciables de solidaritat, respecte i convivència i dels drets universals.

Comencem el curs escolar amb esperança i il·lusió, gràcies als equips docents dels Centres Educatius que, amb vocació, implicació i esperit de servei, tornen a les aules posant l’alumne/a al centre del procés d’ensenyament-aprenentatge en un nou curs on tots els infants, adolescents i joves han de poder gaudir -dins i fora de l’horari lectiu- del dret a l’educació. 


BON INICI DE CURS!!!


Junta de Govern
Col·legi de Pedagogs de Catalunya
12 de Setembre de 2019




Ressò als mitjans:

- Diari La Mañana"Els pedagogs situen el dret a l'educació com a repte escolar" 13/09/2019


Data de publicació: 12/9/2019