INICI > El COPEC > La veu del COPEC
REPTES QUE HAN D’AFRONTAR LES ESCOLES
REPTES QUE HAN D’AFRONTAR LES ESCOLES
El Col·legi de Pedagogs de Catalunya, membre de la Comunitat Educativa, vol posar de manifest alguns dels reptes que les nostres escoles –i llurs docents- s’han d'afrontar durant el curs escolar que just comença, entre els que està el garantir el dret a l’educació a tots els infants i adolescents.
Cal donar garantia del dret a l’educació a tots els infants,
indistintament de seu origen, estatus o procedència, afavorint
l’equitat educativa. Els esdeveniments socials dels darrers mesos ens
obliguen a fer una referència especÃfica al col·lectiu de menors
estrangers no acompanyats. Des del COPEC som
conscients del grau de dificultat que planteja aquesta situació, però és
especialment en aquestes realitats, on el professional de la pedagogia
ha de garantir aquest dret universal. El nostre paper pot ser clau a
l’hora de dissenyar plans individuals i fer acompanyaments, tant a
l’ensenyament formal, com el no formal, dels menors. No s’ha d’oblidar
que l’objectiu final és la incorporació d’aquests adolescents i joves,
amb garanties d’èxit, a la xarxa social i comunità ria per a què
esdevinguin persones integrades i autònomes. Hem de plantejar la
necessitat d’elaboració de plans realistes de formació i integració
educativa, a partir de les seves necessitats i expectatives.
Garantir el model d’immersió lingüÃstica,
adaptant estratègies per tal que els nostres infants arribin a un
mateix nivell competencial en les diferents llengües del currÃculum
escolar. Especialment es planteja el repte en determinades zones
geogrà fiques, on l’ús social d’una llengua domina sobre l’altra. En
aquest à mbit d’actuació, els professionals de la pedagogia tenim un
paper important d’assessorament i suport als diferents equips docents,
aixà com a la comunitat educativa, per tal d’aconseguir una immersió que
afavoreixi l’ús indistint tant del català com del castellà , a l’à mbit
formal i no formal, dels recintes escolars. Aquest punt és molt
important atès que en aquest moment la llengua minoritzada, malgrat els
anys d’immersió lingüÃstica, és el català .
Inclusió educativa (decret 150/2017),
demanem un reconeixement explÃcit a tots els professionals de les
nostres escoles, ja que fan possible, a vegades amb escassetat de
recursos, unes realitats escolars marcades per l’acompanyament i
adaptació dels infants i adolescents, respectant les seves diferències i
potenciant les seves capacitats, on cada persona és protagonista del
seu aprenentatge i progressa segons les seves realitats i necessitats.
El decret 150/2017, en el seu desplegament ha de preveure la funció
inestimable i indiscutible del pedagog/a i psicopedagog/a, com a
professionals que poden donar resposta a la diversitat i a la inclusió,
conjuntament amb l’equip docent, la famÃlia i la comunitat.
El Col·legi de Pedagogs de Catalunya, com a membre de la Comunitat Educativa, recolza i defensa l’Escola Catalana, dins d’un marc canviant de necessitats i realitats socials, que en tot moment, garanteix una educació inclusiva i equitativa de qualitat, on es promou oportunitats d’aprenentatge per a tothom al llarg i ample de la vida. En aquest sentit el COPEC està compromès a participar i promoure iniciatives que fomentin una educació de qualitat que permeti als nostres infants i adolescents a esdevenir persones que puguin desenvolupar vides saludables i plenes com a ciutadans i ciutadanes de ple dret, en el marc dels valors irrenunciables de solidaritat, respecte i convivència i dels drets universals.
Comencem
el curs escolar amb esperança i il·lusió, grà cies als equips docents
dels Centres Educatius que, amb vocació, implicació i esperit de servei,
tornen a les aules posant l’alumne/a al centre del procés
d’ensenyament-aprenentatge en un nou curs on tots els infants,
adolescents i joves han de poder gaudir -dins i fora de l’horari lectiu-
del dret a l’educació.
BON INICI DE CURS!!!
Junta de GovernCol·legi de Pedagogs de Catalunya
12 de Setembre de 2019
Ressò als mitjans:
- Diari La Mañana: "Els pedagogs situen el dret a l'educació com a repte escolar" 13/09/2019
Data de publicació: 12/9/2019