Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com GRUP DE TREBALL ´PACTE CATALÀ CONTRA LES VIOLÈNCIES MASCLISTES´ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Recerca i Comissions > Dona i Pedagogia

anterior

GRUP DE TREBALL "PACTE CATALÀ CONTRA LES VIOLÈNCIES MASCLISTES"

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > GRUP DE TREBALL "PACTE CATALÀ CONTRA LES VIOLÈNCIES MASCLISTES"

Les violències masclistes son una de les principals vulneracions dels drets humans arreu del món, i Catalunya no n’és una excepció. Aquestes violències, exercides contra les dones, infants i adolescents, tenen un impacte devastador en la vida, la llibertat i la dignitat de les persones. Son violències sistèmiques, estructurals i persistents, arrelades en el sistema patriarcal.

És en aquest context que el Departament d’Igualtat i Feminisme, ha creat el Grup de treball del Pacte Català contra les Violències Masclistes (PCVM) dins de la Comissió Nacional per a una Intervenció Coordinada contra les Violències Masclistes (CNVM), format per 85 vocalies que donen veu a institucions públiques, entitats, col·legis professionals, sindicats i consells o taules sectorials. 

En el Grup de Treball del PCVM ha participat en representació del COPEC, la Dra. Carmen Panchon membre de la Comissió de Deontologia. On s’ha abordat la temàtica de febrer a juny de 2025, a partir dels eixos:

  • Eix 1: Sensibilització, prevenció, detecció i eradicació 
  • Eix 2: Formació i capacitació professionals 
  • Eix 3: Millora atenció, assistència, protecció, recuperació i reparació integral 
  • Eix 4: Coordinació i treball en xarxa 
  • Eix 5: Seguiment estadístic 
  • Eix 6: Compromís econòmic amb fons propi 
  • Eix 7: Seguiment del pacte

A més de les sessions de treball presencials, la Dra. Panchon, en nom del COPEC, s’ha compromès amb les següents propostes d’acció:

Eix 3. Millora de l’atenció, recuperació, protecció i reparació integral
Eix 4. Coordinació i treball en xarxa

Línia
Estratègica

Necessitats Identificades

Propostes d’Actuacions

LE 3.1. Posant al centre les dones, infància i adolescència 

Mancances en l’abordatge pedagògic en entorns com centres educatius, serveis de mediació, CRAEs, serveis de primera acollida, equips de treball en les organitzacions, etc.

Necessitat de coordinació entre serveis educatius, socials i sanitaris en l’abordatge de casos.

Dèficit d’espais de confiança i seguretat on les víctimes puguis expressar-se i rebre orientació

Seguir amb la tasca de presentació i difusió del Punt Lila, del COPEC. (Comitè Ètica i Comissió de Dona)

Disseny de protocols d’intervenció pedagògica per a l’acompanyament de professionals víctimes en diversos entorns (educatius, comunitaris, serveis socials, etc. (Comissió Dona i Comissió de Deontologia).

Participació en espais interprofessionals de coordinació, per millorar el circuit d’atenció i evitar la revictimització (Comissió Dona i Comissió Pedagogia Social).

Acompanyament pedagògic en processos de reparació i empoderament personal, especialment. amb adolescents i joves (Comissió Dones i Comissió Pedagogia Social)

LE 3.4. Reparació integral en situació de violència masclista

Falta de professionals formats específicament en violències masclistes dins l’àmbit educatiu i socioeducatiu.

Formació específica per a pedagogues i pedagogs en violències masclistes i trauma amb perspectiva feminista i interseccional (Comissió Dona)

LE 4.1. Treball en xarxa i la resposta dels serveis públics

Persistència de rols i estereotips de gènere als espais educatius i comunitaris.

Absència de propostes pedagògiques sostingudes i sistemàtiques que treballin la igualtat de gènere.

Poca implicació activa de la comunitat educativa i entitats socials en accions preventives i de sensibilització.

Falta de materials educatius actualitzats i adaptats a diferents franges d’edat i col·lectius.

Disseny i difusió de programes pedagògics orientats a la prevenció de les violències masclistes a entitats, instituts, entitats i serveis (Comissió Dones).

Promoció d’activitats de sensibilització comunitària, com jornades, debats i tallers, amb perspectiva coeducativa i intergeneracional (COCOBE).

Col·laboració amb entitats locals i altres col·legis professionals per impulsar accions transversals al territori (6è Congrés Serveis Socials).

Seguir amb la línia editorial pedagògica del COPEC, sobre coeducació, gènere i prevenció de la violència (Edicions COPEC i Blog de Parlem de Pedagogia).

Impuls de recerques pedagògiques que analitzin l’impacte de les actuacions educatives i comunitàries en la transformació social (Treball transversal Grups de Recerca: Mediació, Pedagogia i Salut, Altes Capacitats i Atenció a la Diversitat)

Els resultats del Grup de Treball del PCVM (Fase 1) s’han presentat en el 25a Sessió Plenària de la CNVM el 10/07/2025 on s’ha aprovat, per seguir el procés d’elaboració del PCVM i el seu camí parlamentari.

Data de publicació: 21/7/2025