INICI > El COPEC > Vocalies professionals > Vocalia Pedagogia i Escola
DIA MUNDIAL DEL DOCENT "LA GAMIFICACIÓ A L’AULA"
El dia 3 d’octubre amb motiu del DIA MUNDIAL DELS DOCENTS, el Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, va fer l’apertura formal del curs 2024-2025, amb la conferència del Dr. Jordi Puig i Voltes "La Gamificació a l’Aula".
En la inauguració la presidenta del COPEC, la Dra. M. Victòria Gómez, va dir amb contundència:
"ens acusen del desgavell que pateix el sistema educatiu al·ludint a que els pedagogs/gues no trepitgem les aules i som uns teòrics, quasi uns il·luminats, quan en realitat la polÃtica educativa no està en les nostres mans. Doncs NO, vull reivindicar que els pedagogs/gues a més d’orientar, diagnosticar i fer suport als centres educatius, fem docència i per tant tenim formació teòrica i prà ctica, sabem què hi passa i quines estratègies i recursos cal aplicar per millorar els processos d’aprenentatge, fet que alguns ignoren."
La Dra. Gómez, presentà el ponent, destacant la seva implicació amb la pedagogia i amb el COPEC, President del IV
i V Consell Social del COPEC (2014-2022), pedagog i mestre, llicenciat en Humanitats, professor de pedagogia i formació del professorat en la UB i en la UIC.
El Dr. Puig, en la seva classe magistral, va fer un recorregut de les teories de la gamificació, explicant què és gamificació aplicada a l’educació i què no és:
"El Joc ens permet estar actius, divertir-nos i participar aprenent, aquà rau la clau i el docent ha de ser capaç de crear i dissenyar dinà miques de jocs educatius, a partir dels materials que tingui al seu abast. Cal estar alertes i fugir dels jocs recurrents perquè són adictius. No tot és gamificació, per a ser-ho calen objectius pedagògics, participació voluntà ria, normes de joc basat en valors ètics i sostenibles, feedback entre els participants i el joc ha de tenir un final, s’ha de poder acabar"
Alguns dels punts claus de la Conferència:
Sobre la TEORIA DEL FLUXE de M. Csikszentmihalyi, que busca l’equilibri entre el REPTE i l’HABILITAT) i te en compte que la gamificació sigui:
- REALITZABLE, ha de tenir una operativa facilitadora
- CONCENTRACIÓ dels participants
- OBJECTIUS clars i assolibles
- RETORN constant dels i entre els participants
- ESFORÇ gradual i adaptat als participants
- ACCIONS controlabless
- ABSTRACCIÓ d’un mateix
Sobre l’APLICACIÓ A L’AULA, elements claus:
- Objectius SMARTS+ ètica + sostenibilitat
- Capacitat d’adaptar-ho als objectius educatius: aprenentatges de sabers i capacitats, relacionat amb aprenentatges previs i futurs.
- Experiència gratificant, amb normes de joc: Relació de la narrativa amb la dinà mica del joc.
- Fites o premis, com es juga per assolir els objectius plantejats inicialment: Mecà nica del Joc.
- Tipus de jocs a promoure: cooperatiu, solidari, competitiu, col·laboratiu. Relació entre els alumnes, el joc i els aprenentatges.
El Dr. Puig va finalitzar la conferència fent una definició pedagògica de la GAMIFICACIÓ: "És el procés de transformació educativa, a través d’experiències d’aprenentatge, viscudes com un joc"
DIA DEL DOCENT: CONFERÈNCIA «LA GAMIFICACIÓ A L’AULA»
Què s’entén, des de la pedagogia, per gamificació aplicada a l’educació?
Eines i estratègies de la gamificació aplicades a l’educació, per a fer més participatius i interactius els processos d’aprenentatge a l’aula.
PROGRAMA
Inauguració i cloenda
- A cà rrec de M. Victòria Gómez, presidenta del COPEC.
Conferència: "La Gamificació a l’Aula"
- Ponent: Jordi Puig, Dr. en Pedagogia i mestre, membre del Consell Social del COPEC, professor de la Facultat d’Educació de la UB
Organitza: Vocalia de Pedagogia i Escola
Lloc: PLATAFORMA ZOOM, Telemà tic
Data/es: 03/10/2024 - 18:30H
Activitat: Oberta
Data de publicació: 5/10/2024