Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com DIA MUNDIAL DEL DOCENT ´LA GAMIFICACIÓ A L’AULA´ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Vocalies professionals > Vocalia Pedagogia i Escola

anterior

DIA MUNDIAL DEL DOCENT "LA GAMIFICACIÓ A L’AULA"

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > DIA MUNDIAL DEL DOCENT "LA GAMIFICACIÓ A L’AULA"

El dia 3 d’octubre amb motiu del DIA MUNDIAL DELS DOCENTS, el Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, va fer l’apertura formal del curs 2024-2025, amb la conferència del Dr. Jordi Puig i Voltes "La Gamificació a l’Aula".

En la inauguració la presidenta del COPEC, la Dra. M. Victòria Gómez, va dir amb contundència: 
"ens acusen del desgavell que pateix el sistema educatiu al·ludint a que els pedagogs/gues no trepitgem les aules i som uns teòrics, quasi uns il·luminats, quan en realitat la política educativa no està en les nostres mans. Doncs NO, vull reivindicar que els pedagogs/gues a més d’orientar, diagnosticar i fer suport als centres educatius, fem docència i per tant tenim formació teòrica i pràctica, sabem què hi passa i quines estratègies i recursos cal aplicar per millorar els processos d’aprenentatge, fet que alguns ignoren."

La Dra. Gómez, presentà el ponent, destacant la seva implicació amb la pedagogia i amb el COPEC, President del IV i V Consell Social del COPEC (2014-2022), pedagog i mestre, llicenciat en Humanitats, professor de pedagogia i formació del professorat en la UB i en la UIC.

El Dr. Puig, en la seva classe magistral, va fer un recorregut de les teories de la gamificació, explicant què és gamificació aplicada a l’educació i què no és:
"El Joc ens permet estar actius, divertir-nos i participar aprenent, aquí rau la clau i el docent ha de ser capaç de crear i dissenyar dinàmiques de jocs educatius, a partir dels materials que tingui al seu abast. Cal estar alertes i fugir dels jocs recurrents perquè són adictius. No tot és gamificació, per a ser-ho calen objectius pedagògics, participació voluntària, normes de joc basat en valors ètics i sostenibles, feedback entre els participants i el joc ha de tenir un final, s’ha de poder acabar"

Alguns dels punts claus de la Conferència:

Sobre la TEORIA DEL FLUXE de M. Csikszentmihalyi, que busca l’equilibri entre el REPTE i l’HABILITAT) i te en compte que la gamificació sigui:

  • REALITZABLE, ha de tenir una operativa facilitadora
  • CONCENTRACIÓ dels participants
  • OBJECTIUS clars i assolibles
  • RETORN constant dels i entre els participants
  • ESFORÇ gradual i adaptat als participants
  • ACCIONS controlabless
  • ABSTRACCIÓ d’un mateix

Sobre l’APLICACIÓ A L’AULA, elements claus:

  1. Objectius SMARTS+ ètica + sostenibilitat
  2. Capacitat d’adaptar-ho als objectius educatius: aprenentatges de sabers i capacitats, relacionat amb aprenentatges previs i futurs.
  3. Experiència gratificant, amb normes de joc: Relació de la narrativa amb la dinàmica del joc.
  4. Fites o premis, com es juga per assolir els objectius plantejats inicialment: Mecànica del Joc.
  5. Tipus de jocs a promoure: cooperatiu, solidari, competitiu, col·laboratiu. Relació entre els alumnes, el joc i els aprenentatges.

El Dr. Puig va finalitzar la conferència fent una definició pedagògica de la GAMIFICACIÓ: "És el procés de transformació educativa, a través d’experiències d’aprenentatge, viscudes com un joc"



DIA DEL DOCENT: CONFERÈNCIA «LA GAMIFICACIÓ A L’AULA» 

Què s’entén, des de la pedagogia, per gamificació aplicada a l’educació?
Eines i estratègies de la gamificació aplicades a l’educació, per a fer més participatius i interactius els processos d’aprenentatge a l’aula.

PROGRAMA

Inauguració i cloenda 
- A càrrec de M. Victòria Gómez, presidenta del COPEC.

Conferència: "La Gamificació a l’Aula"
- Ponent: Jordi Puig, Dr. en Pedagogia i mestre, membre del Consell Social del COPEC, professor de la Facultat d’Educació de la UB

Organitza: Vocalia de Pedagogia i Escola

Lloc: PLATAFORMA ZOOM, Telemàtic

Data/es: 03/10/2024 - 18:30H

Activitat: Oberta

Data de publicació: 5/10/2024