INICI > El COPEC > La veu del COPEC
COPEC: "SITUACIÓ DELS PEDAGOGS/GUES I PSICOPEDAGOGS/GUES EN EL SISTEMA EDUCATIU"
SITUACIÓ DELS PEDAGOGS/GUES I PSICOPEDAGOGS/GUES EN EL SISTEMA EDUCATIU
Des
del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (COPEC), representant
professional dels pedagogs/gues i psicopedagogs/gues, professionals
compromesos des de la pedagogia per una educació equitativa, inclusiva i
de qualitat, interpel·lem als agents socials i polítics amb
competències i/o implicats en educació, davant la situació
d’invisibilitat i discriminació que pateix el col·lectiu de llicenciats
en Psicopedagogia i els llicenciats i graduats en Pedagogia, dins del
Sistema Educatiu.
La Junta de Govern del Col·legi
de pedagogs de Catalunya, i en representació dels llicenciats i
graduats en PEDAGOGIA i llicenciats en PSICOPEDAGOGIA, posem de manifest
el nostre neguit, decepció i preocupació -i a voltes indignació- pels
recents esdeveniments que detallem a continuació:
-
L'omissió en el discurs polític i tècnic dels Pedagogs i Pedagogues
(llicenciats i graduats) i Psicopedagogs i Psicopedagogues
(llicenciats), per part dels representants del Departament d'Educació
tant en els comunicats com en els mitjans de comunicació. Des del
Departament es parla molt de PEDAGOGIA i s'omet parlar dels
PEDAGOGS/GUES i PSICOPEDAGOGS/GUES, els més legitimats per parlar-ne com
a experts que som de l'educació.
- Un exemple va ser el
programa “L’Escola Contagiada” que va emetre TV3 dies enrere, on no
havia representació del PEDAGOG/A ni PSICOPEDAGOG/A, com hauria sigut de
rebut, però sí havia representació del Departament d’Educació i on es
va nomenar als docents, als psicòlegs, als educadors... però no es va
nomenar al PEDAGOG/A ni al PSICOPEDAGOG/A, ens sentim discriminats pel
Departament.
- En aquest mateix programa, el Director
General de Centres Educatius va comentar que per a les instruccions del
proper curs parlaria amb la Comunitat Educativa, estem esperant que al
Col·legi de Pedagogs se'ns demani parer, com a representants del
col·lectiu de PEDAGOGS/GUES i PSICOPEDAGOGS/GUES i com a membres de la
comunitat educativa.
- Estem a ORIENTACIÓ EDUCATIVA (EAPS i
Departaments d'Orientació), igual que els companys de PSICOLOGIA, i
volem tenir identitat pròpia com tots els professionals, no ens sentim
identificats dins de les especialitats i sub-especialitats del Sistema.
No només estem al sistema públic també estem al concertat. A més d'estar
als gabinets psicopedagògics, fent suport als Centres Educatius. Som
PEDAGOGS/GUES i PSICOPEDAGOGS/GUES -no som docents, tot i que també- i
volem reconeixement.
- L'aprovació de les dues mocions al
Parlament de Catalunya el passat 17 de juny, per a la inclusió dels
Educadors/res Socials per al curs 2020-2021, ha estat una altra de les
causes de la nostra indignació. Les funcions dels quals les veiem com
una intromissió, al nostre entendre, i que aniran paral·leles, quan no
sobreposades a les que estem duent a terme els PEDAGOGS/GUES i
PSICOPEDAGOGS/GUES dins del sistema educatiu.
-
L'emergència educativa anunciada pel Conseller d’Educació sobre el
Retorn a l'Escola, està en línia amb el estem veient des del COPEC,
tanmateix esperàvem que això suposés un augment de docents i un augment
de PEDAGOGS/GUES i PSICOPEDAGOGS/GUES, no pas que s’incorporés un nou
perfil professional, que a la llarga anirà en detriment dels
Pedagogs/gues i Psicopedagogs/gues que tan llarga tradició tenim a
l'escola, com va quedar palès al Parlament de Catalunya el 2002, amb
l’aprovació de la Llei de creació del Col·legi de Pedagogs de Catalunya.
Els
Pedagogs/gues i Psicopedagogs/gues, hem lluitat, ens hem reinventat,
ens hem desdoblat..., durant l’estat d’alarma, conjuntament amb mestres i
professorat, per donar la millor atenció, suport i acompanyament
individualitzat als alumnes i llurs famílies, especialment els que han
necessitat més atenció tant per manca de suport familiar com per
l’anomenada bretxa digital i social. Ens mereixem el reconeixement,
igual que s'ha fet a la resta dels professionals del sistema educatiu, i
que no se'ns invisibilitzi d'aquesta forma.
En aquest
COMUNICAT que fem públic avui, volem compartir la nostra preocupació per
l'aprovació de les dues mocions per la inclusió de l’Educador/a Social
en el proper curs 2020-2021 i per la invisibilitat de la que estem sent
objecte. I el fem arribar al Conseller d’Educació, als deganes/degans de les Facultats d’Educació de les universitats catalanes que fan el grau de Pedagogia i als Grups Parlamentaris, per a fer arribar el malestar que té el col·lectiu de PEDAGOGS/GUES i PSICOPEDAGOGS/GUES.
Al llarg dels 18 anys d’existència del Col·legi de Pedagogs de Catalunya sempre hem estat a disposició de les administracions públiques, les institucions acadèmiques i les entitats educatives, per a treballar, des de la pedagogia, per a una educació equitativa, inclusiva i de qualitat, i sempre hi estarem al costat! Però lamentem el tracte que es dona als PEDAGOGS/GUES i als PSICOPEDAGOGS/GUES i hem volgut fer-ho públic.
Junta de GovernCol·legi de Pedagogs de Catalunya26 de juny de 2020Data de publicació: 26/6/2020