INICI > Recerca > GR Altes capacitats i Atenció a la diversitat

SOBRE LA PÍNDOLA PEDAGÒGICA: QUÈ ÉS LA DISCALCÚLIA?

Col·legi de Pedagogs de Catalunya > Grups de Recerca > SOBRE LA PÍNDOLA PEDAGÒGICA: QUÈ ÉS LA DISCALCÚLIA?

El passat 5 de febrer de 2020, al Col·legi de Pedagogs, organitzada pel Grup de Recerca d'Altes Capacitats i Atenció a la Diversitat (GRAC), es va portar a terme la Píndola Pedagògica sobre Discalcúlia, adreçada a pedagogs/gues, psicopedagogs/gues, mestres, professorat, educadors/res, professionals en general i famílies. 

La píndola, presentada per la vicepresidenta del COPEC i responsable dels Grups de Recerca del COPEC, Victòria Gómez, va estar protagonitzada per quatre expertes, membres del GRAC que ens van introduir el concepte de la discalcúlia i com es pot abordar: Mònica Fernández, psicopedagoga, coordinadora del GRAC, Conxi Reig, pedagoga i logopeda, Magaly Castañeda, pedagoga, i amb la col·laboració d'Anna Vinyoles, estudiant de pedagogia. 

Les ponents tenien com a objectiu principal, presentar el concepte de discalcúlia, com es manifesta en les diferents etapes educatives, com es pot diagnosticar i com fer la intervenció educativa més adient per ajudar al nen/a i orientar a les famílies.

Obrint la píndola, la pedagoga Magaly Castañeda exposà una definició sobre la discalcúlia i el tipus, segons Kosc (1974); "trastorn estructural d’habilitats matemàtiques amb base neurològica. La presenten entre un 3 i 6% d’infants i aquest tenen un coeficient intel·lectual normal." La ponent va remarcar que s'han de tenir en compte els factors emocionals quan parlem de discalcúlia, com pot ser l’ansietat. Per això, és important tractar la gestió de l’ansietat per la detecció i l’acompanyament, ja que amb aquest trastorn no cal fer un reforç tota la vida perquè cal recordar que es tracta d’un problema neurològic.

A continuació, l'estudiant de pedagogia Anna Vinyoles, explicà les causes de la discalcúlia, donades per tres factors que poden ser: ambientals, genètics i multifactorials. També va presentar les dificultats que poden aparèixer en les diferents etapes escolars. En l'educació infantil, per exemple, no saber classificar objectes o tenir dificultats per ordenar segons la mida,... En l'educació primària, poden donar-se problemes d’aritmètica o dificultats per poder dir bé la hora,... I a l'ESO: errors de càlcul, dificultats de probabilitat, rebuig a l’assignatura de matemàtiques, etc.

Després, la psicopedagoga Mónica Fernández, comentà que la discalcúlia es pot associar amb altres trastorns com la dislèxia i el TDA/H. Aquelles persones que tenen dislèxia presenten dificultats de lectura per entendre els problemes, els hi és difícil comprendre el llenguatge i saber quina operació han de fer. I les que tenen TDA/H mostren dificultat amb la memòria de treball, se salten paraules, compten amb els dits i lentament i no saben multiplicar. Conclou exposant que per portar a terme una avaluació/diagnòstic, primer cal recollir tot tipus d’informació; antecedents familiars, alteracions amb altres àrees, revisar informes escolars,...

Per últim, la pedagoga Conxi Reig remarcà que no ens hem d’oblidar de donar també una orientació a les famílies, sempre amb els criteris des del punt de vista pedagògic/psicopedagògic. Primer de tot perquè se’ls hi ha d’explicar que la discalcúlia és un trastorn que també pot afectar a altres àrees i se'ls hi haurà d'informar que es treballarà amb un PI metodològic. Després, serà important recomanar als pares i mares com poden reforçar les matemàtiques amb situacions quotidianes, a partir de joc, etc.

Com a cloenda, s'explicà un cas d’una nena de tercer de primària que presentava dificultats en el llenguatge, a partir d’aquí, la professora va fer el protocol de dislèxia i es van adonar que en l’àmbit de les matemàtiques tenia tots els indicadors marcats, cosa que podia explicar el fracàs reiterat amb l'assignatura de les matemàtiques. A partir d’aquí es va valorar el cas i tenia indicadors de discalcúlia, amb això ja van poder crear un PI i va haver-hi un canvi en la situació emocional de la nena, i va millorar la relació de l’alumne amb la professora de matemàtiques, amb la que tenia un conflicte. 

Des del Col·legi de Pedagogs volem agrair l'aportació voluntària i altruista junt amb la qualitat de les ponents membres del Grup de Recerca d’Altes Capacitats i Atenció a la Diversitat del COPEC, fet que ajuda a fer créixer el saber pedagògic. També, destaquem l'èxit d'assistència, pel que aprofitem per agrair a totes les persones participants que ens acompanyessin en aquesta Píndola Pedagògica. 


Data de publicació: 10/2/2020