INICI > Comunicació > Notes de Premsa

anterior

NdP: DIA EUROPEU DE LA MEDIACIÓ : "COMPETÈNCIES PROFESSIONALS I ÀMBITS DE LA MEDIACIÓ"

Col·legi de Pedagogs de Catalunya > Comunicació > NdP: DIA EUROPEU DE LA MEDIACIÓ : "COMPETÈNCIES PROFESSIONALS I ÀMBITS DE LA MEDIACIÓ"

NOTA DE PREMSA

"COMPETÈNCIES PROFESSIONALS I ÀMBITS DE LA MEDIACIÓ"

DIA EUROPEU DE LA MEDIACIÓ

  • El Col·legi de Pedagogs de Catalunya (COPEC) commemora el Dia Europeu de la Mediació promogut pel Centre de Mediació en Dret Privat (CMDPC).

  • El Grup de Recerca de Mediació del COPEC (GRM) organitza l’acte "Competències professionals i àmbits de la mediació", amb pedagogs i pedagogues expertes en mediació per impulsar i fomentar la mediació. 

  • El GRM presenta l’estudi “Desenvolupament de les competències professionals de mediació en els programes de postgrau i màster”. 

Barcelona, 20 de gener de 2020

El Col·legi de Pedagogs de Catalunya (COPEC) en el marc del Dia Europeu de la Mediació ha dut a terme l’acte Competències professionals i àmbits de la mediació organitzat pel Grup de Recerca de Mediació del COPEC (GRM). 

Col·legi de Pedagogs de Catalunya > Comunicació > NdP: DIA EUROPEU DE LA MEDIACIÓ : "COMPETÈNCIES PROFESSIONALS I ÀMBITS DE LA MEDIACIÓ" Col·legi de Pedagogs de Catalunya > Comunicació > NdP: DIA EUROPEU DE LA MEDIACIÓ : "COMPETÈNCIES PROFESSIONALS I ÀMBITS DE LA MEDIACIÓ" Col·legi de Pedagogs de Catalunya > Comunicació > NdP: DIA EUROPEU DE LA MEDIACIÓ : "COMPETÈNCIES PROFESSIONALS I ÀMBITS DE LA MEDIACIÓ"

La presidenta del COPECRosa Rodríguez, ha agraït la presència de Rosa Creus, directora del CMDPC, “és un gran privilegi que hi siguis avui”. Agraeix també als pedagogs i pedagogues expertes en mediació “que compartiran les seves vivències professionals en la Taula diàleg Mediació Professional”. Fa un reconeixement a la tasca del GRM i a la seva coordinadora, Marta Mozo, un grup de recerca compromès que genera coneixement com l’estudi que avui presenten: “l'estudi esdevindrà una publicació de consulta i referència per als responsables dels continguts dels plans d’estudis de màsters i postgraus.”

Per la seva banda, Rosa Creus, directora del CMDPC, fa referència a què en els programes formatius s’han prioritzat els coneixements tècnics i això es reflexa en la pràctica , “ara es tenen més en compte les competències, i això és important perquè per poder reeixir cal la suma del coneixement tècnic i de les habilitats, multiplicat per l'actitud”. Conclou que en la formació que dona acreditació per ser mediadors/es “els perfils competencials són bàsics i un element clau per a la mediació”.

Tot seguit, Marta Mozo, coordinadora del GRM porta a terme la presentació dels resultats de l’estudi: "Desenvolupament de les competències professionals de mediació en els programes de postgrau i màster" (2a. Part de la recerca "Explicitació de les competències en els plans de formació de les persones mediadores" presentat el 21/01/17 a la seu de COPEC Tarragona).  Anomena les persones que hi han participat, membres del GRM: Josep Armengol, Eulàlia Arús, Maria Cortés, Joan Gamero i Carol Mallo, amb la col·laboració de Victòria Gómez, vicepresidenta del COPEC, i Marga Ribas, estudiant de pedagogia en pràctiques al COPEC

En primer lloc, exposa l'objectiu general "analitzar les competències professionals de mediació que es desenvolupen en les formacions de màster i postgrau homologades pel CMDPC" per, de forma amena i concisa, explicar com s’han classificat les competències i quina estat la metodologia emprada. Finalment presenta als resultats i conclusions de l’estudi, dels que destaquem:

  • La formació en tècniques, el procés i les habilitats a utilitzar a la taula de mediació és bona.
  • Caldria revisar el desenvolupament de les habilitats d’anàlisi crític dels casos i de les situacions.
  • Caldria incorporar en els programes les tasques de fora de la taula de mediació, el dissenys de programes, el desenvolupament professional i la investigació.
  • Destacar que es fa referència a una formació inicial d’accés a una professió. Cal reflexionar vers quines habilitats són imprescindibles desenvolupar en la formació inicial i, quines competències s'abordaran en formació contínua.
  • És necessari dissenyar una formació per a professorat i psicopedagogs/gues en mediació escolar reconeguda pel Departament d’Educació.
I finalment es proposa ampliar l'estudi a què hi participin tots els col·legis professionals que tenen mediadors/es i també encoratjar i oferir col·laboració al CMDPC en l’anàlisi de la Llei de mediació del 2009 i les modificacions que actualment s’estan realitzant per analitzar l’aplicació de la Llei, el model actual i fer les propostes de millora necessàries en pro del futur de la Mediació.

Seguidament, condueix la taula/diàleg "Mediació Professional", per visibilitzar i reflexionar vers alguns dels àmbits de la mediació, on es fa difusió de la cultura del diàleg i la no-violència i educació en valors. Els experts/es han explicat la seva experiència introduint el seu àmbit, explicant les funcions que tenen atribuïdes, els programes que desenvolupen i la situació actual de la professió, també els obstacles i avantatges que se'ls hi presenten: 

-Mediació Comunitària, Josep Armengol, pedagog, mediador del Servei Mediació de l’Ajuntament de Vic:

  • “els polítics han d’apostar per la mediació comunitària i treballar per la cultura de la pau” 

  • “la mediació funciona quan es complementa amb altres professionals per tenir més d’una visió i treballar amb paciència, de manera constant i habituant-se als canvis”

  • “s’ha de mirar de créixer amb la cultura del diàleg i tenir més proximitat de la mediació amb organismes com tenen a altres països”

-Mediació Escolar, Joan Gamero, pedagog, director pedagògic de l’Escola Oreig de Pallejà:

  • “els alumnes amb conflictes no necessiten una formació, és l’escola que ha de tenir clar el sistema”

  • “en el dia a dia de l’escola es parla de competències emocionals i com donar eines per solucionar els problemes”

  • “la mediació és la convivència escolar i el mediador a l’aula ha de tenir una bona formació i un bon bagatge interior”

-Mediació Sistèmica-Familiar, Marta Ponce, pedagoga, directora de Mediació Sistèmica:

  • “la família és el primer nucli de convivència, la primera comunitat, és important treballar els recursos i fer un acompanyament més responsable”

  • “cal ampliar la mirada perquè ens trobem en un moment on hi ha models de família més complexos”

  • “és important legitimar la professió, actuar el dia a dia i donar resposta a les necessitats, el gran repte és la mediació com a primer recurs i deixar de considerar la família com a àmbit privat”

-Mediació Penitenciària, Carol Mallo, pedagoga, mediadora a la Fundació Gentis:

  • “hi ha poca experiència a Barcelona en quant a mediació de conflictes entre interns a presons, no hi ha referents de qui aprendre, però es tracta com a un model de participació i convivència, d’una forma més horitzontal i no tan autoritària, on es tracta de millorar la convivència i les relacions”

  • “la mediació es dona en un medi molt hostil, amb emocions negatives”

  • “el repte principal es vendre la mediació i es demostra amb la pràctica i amb el dia a dia, ser exemple de comunicació no violenta i tenir una comunicació assertiva”

Marta Mozo conclou destacant els punts claus dels experts/tes de la Taula Diàleg: 

  • S'ha de repensar i interconnectar el concepte, quan parlem de mediació parlem de moltes coses, no només de la taula de mediació.
  • Cal més implicació política, familiar i ciutadana, tothom, més enllà de conèixer què és la mediació, ha d'interioritzar el concepte i conèixer els seu beneficis.
  • Arran dels resultats presentats de l'estudi, s'ha de repensar la formació per adequar-la a les necessitats actuals.
  • La importància dels equips transdisciplinaris per abordar la millora de la convivència i la gestió positiva del conflicte de forma holística i des de diferents vessants.


Més informació: copec.secretaria@pedagogs.cat - 609403879 
Col·legi de Pedagogs de Catalunya 
www.pedagogs.cat


Data de publicació: 20/1/2020