INICI > Grups recerca > GR Pedagogia i Salut

COPEC ADHERIT A LA XXI SETMANA SENSE FUM 2016

Col·legi de Pedagogs de Catalunya > Grups de Recerca > COPEC ADHERIT A LA XXI SETMANA SENSE FUM 2016<BR>

En el marc de la XXI SETMANA SENSE FUM 2016, a la que el Col·legi de Pedagogs de Catalunya està adherit, és un bon moment per reflexionar sobre la relació entre pedagogia i salut entenent l'educació com a eina de prevenció de les addiccions.

En aquest sentit, educar pot ser entès com una manera d'ajudar a les persones a desenvolupar el seu potencial de creixement personal. L'aprenentatge que les persones han de dur a terme amb aquest fi passa per reconèixer, entre d'altres, aquells elements, aspectes, fets, hàbits, circumstàncies, activitats, etc., que poden entorpir aquest desenvolupament.

Entenent la salut com a part necessàriament involucrada en el desenvolupament personal, les addicions i determinats hàbits, com ara fumar, constitueixen un senyal que expressa que quelcom no està en equilibri en el nostre interior, que hi ha alguna dificultat o bloqueig que no hem estat capaços de superar.

La Setmana Sense Fum és una ocasió per recordar que els pedagogs/gues podem tenir un paper rellevant a l'hora de facilitar solucions i plantejaments que potenciïn la capacitat de les persones per a aprendre a generar estratègies encaminades a resoldre les disfuncions en les pròpies capacitats d'adaptació i aprenentatge, associades a l'hàbit de fumar.

Igualment la pedagogia pot facilitar i assessorar plantejaments d'activitats educatives que ajudin a una comprensió racional del procés que porta a una persona a l'hàbit i de les repercussions en el seu entorn i en el seu equilibri físic, emocional i mental.

Es tracta, en definitiva d'aprendre a aprendre a identificar i resoldre aquestes situacions de manera proporcionada a cada individu, grup i entorn. És així com la intervenció pedagògica es pot constituir, també aquí, en una eficaç eina preventiva en l'àmbit de la salut.

Respira sense fum ara !!!

Carles Cano
Coordinador del Grup de Treball de Salut, Terapèutica i Qualitat de Vida
Col·legi de Pedagogs de Catalunya

Data de publicació: 24/5/2016