mapa web

ÀREA RESERVADA: identificar-se

segueix-nos 

notícies d'actualitat del COPEC segueix el COPEC a facebook segueix el COPEC a twitter segueix el COPEC a linkedin

agenda

trieu:
< gener 2018 >
dl dm dc dj dv ds dg
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

INICI > Publicacions > Parlem de Pedagogia

IMPRESCINDIBLE UN PACTE PER L'EDUCACIÓ

anterior

Col·legi de Pedagogs de Catalunya > Publicacions > IMPRESCINDIBLE UN PACTE PER L´EDUCACIÓ

 

IMPRESCINDIBLE UN PACTE PER L'EDUCACIÓ

JUAN ANTONIO PLANAS 

President de la Asociación Aragonesa de Psicopedagogía.

Saragossa, juny 2015

 

Amb l'aprovació de la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat del Sistema Educatiu (LOMCE) s'evidencia que un cop més l'educació ha sigut un arma ideològica dels dos partits que han governat fins ara. 


En desembre de 2013 es va publicar la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat del Sistema Educatiu (LOMCE) per part del Partit Popular en solitari. Un cop més l'educació ha sigut un arma ideològica dels dos partits que han governat fins ara. Per això, a cada canvi polític li ha succeït una nova llei educativa (portem set durant la democràcia).

Per que no succeís el mateix que amb l’avortada LOCE del Partit Popular en 2004 que va derogar el PSOE en quant va arribar al govern, la LOMCE s'ha implantat amb pressa i sense cap consens.

La impressió que es té als centres educatius és que importava més que es comencés a aplicar quant abans per que quan arribessin les eleccions fos més complicat la seva derogació. Si més no, la improvisació, els desajustos i els nombrosos problemes que està generant han produït un notable rebuig en la comunitat educativa. De la mateixa manera està passant amb la implantació dels currículums de les diverses etapes educatives. No és de rebut que mesures tan importants s'estiguin aprovant de pressa i corrent sense temps per a  debatre'ls convenientment. No és gens pedagògic que aquests currículums s'aprovin al final del curs per implantar-los al següent sense temps per a implementar les mesures adients per ajustar tots els canvis, els problemes de les editorials, etc.

A més, el més preocupant d'aquesta situació és que els principals avenços que estem reclamant els professionals de l'educació des de fa anys, com tenir en compte l'educació emocional o la formació psicopedagògica del professorat són inexistents.

Els canvis d'unes matèries per unes altres, fer dos itineraris per 4t d'ESO o donar més pes a la matèria de Religió, no eren els canvis que està demanant la comunitat educativa. 

Exigim un sistema educatiu més centrat en els alumnes i les seves famílies, molt més obert i flexible que permeti l'èxit escolar a tots els alumnes independentment de la seva capacitat cognitiva o de les seves circumstàncies sociofamiliars. És necessari que s'atengui a la diversitat des de l'educació infantil que es tractin a temps els diferents trastorns i problemes com el TDAH, el ciberbullying, l'anorèxia, la desmotivació, la ciberadicció o la disrupció, unes ràtios que permetin una atenció més personalitzada i amb molt més pes per a l'acció tutorial. En definitiva un sistema educatiu acord amb les exigències de la societat. Observem amb preocupació que les lleis educatives obeeixen més a les qüestions ideològiques que a les pedagògiques.

En aquests moments en què s'acaben de celebrar les eleccions autonòmiques i municipals, i apunt d'acabar el curs, els centres educatius estem totalment desorientats. Els partits polítics que previsiblement van conformar els nous governs han advertit que van a suspendre l'aplicació de la LOMCE i quan tinguin la possibilitat procediran a la seva derogació.

En comunitats com Aragó, està previst que el pròxim curs s'implanti la LOMCE a tots els cursos de primària i a la meitat del de l'ESO i Batxillerat. A més s'han de posar en marxa els nous currículums. És necessari saber amb urgència si es manté aquesta previsió o es posposarà, per a planificar sense ensurts el nou curs.

A això s'afegeixen nous problemes. Es mantenen els actuals programes de planificació curricular o s'implantaran els nous programes de millora de l'aprenentatge? Se segueix amb els actuals programes d'aprenentatge bàsic o se substituiran pels programes d'aprenentatge inclusiu? Els llibres de text tindran en compte els nous currículums o no?Davant aquesta situació sembla més prudent ajornar la implantació dels nous currículums i cursos fins a arribar a una situació política més estable. 

Molt ens temem que els autèntics perjudicats d'aquesta indefinició seran un cop més els alumnes, sobretot els que tenen més dificultat.

Per tot això, exigim un cop més un Pacte per l'Educació que tinguin en compte a tots els agents socials, als professionals de l'educació i als partits polítics. 

Proposem que, al menys, es posin d'acord en un sistema educatiu estable amb les etapes i que les qüestions més ideològiques no s'incloguin en les lleis sinó als decrets i ordres de desenvolupament. Però sobretot que es recullin les aportacions psicopedagògiques que afavoreixin l'alumnat y permetin reduir el fracàs i l'abandonament escolar .

Data de publicació: 25/6/2015

comparteix:

 

Col·legi de Pedagogs de Catalunya

contacta - informació general - avís legal

BARCELONA | Av. Mistral, 20 bis, entl 2. | 08015 Barcelona | Tel.93 217 77 99 | Fax 93 292 95 08 | HORARI

TARRAGONA | Rambla Nova, 12, 1. 2. | 43004 Tarragona | HORARI

GIRONA | C/ Ibèria, 4 | 17005 Girona | HORARI

LLEIDA | Rambla de Ferran, 32 | 25007 Lleida | HORARI