mapa web

ÀREA RESERVADA: identificar-se

segueix-nos 

notícies d'actualitat del COPEC segueix el COPEC a facebook segueix el COPEC a twitter segueix el COPEC a linkedin

agenda

trieu:
< gener 2018 >
dl dm dc dj dv ds dg
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

INICI > Publicacions > Parlem de Pedagogia

LA TELEFONIA MÒBIL ENS FACILITA LA VIDA?

anterior

Col·legi de Pedagogs de Catalunya > Publicacions > LA TELEFONIA MÒBIL ENS FACILITA LA VIDA?

LA TELEFONIA MÒBIL ENS FACILITA LA VIDA?

 

NÚRIA RAJADELL I PUIGGRÒS

Col·legiada  núm. 59

Barcelona, març 2014

 

 

La telefonia mòbil s’ha convertit en un element transformador de la nostra societat, però mentre esdevé indispensable per a assolir certs objectius, hem d’aprendre a fer-ne un ús responsable i sostenible. Amb finalitat provocativa es mostren alguns pensaments i qüestions sobre aquest  tema que ens ocupa i alhora preocupa.

 

El darrer esdeveniment a finals de Febrer del “Mobile World Congress” a Barcelona i la recepció d’aquest acudit visual que adjunto m’han provocat una vegada més la reflexió sobre el repte pedagògic que suposa la telefonia mòbil en la nostra societat actual, més enllà de l’espai, el temps i l’edat de les persones.

 

El mòbil s’ha convertit en un element transformador del nostre entorn, amb un potencial que s’estén més enllà de la simple concepció comunicativa. Ens connecta, ens entreté, ens informa, ens inspira; ens està canviant fins i tot la nostra forma de viure.

 

Però tal i com diu la frase feta no tot són flors i violes; mentre que esdevé d’una insuperable utilitat per a assolir certs objectius, en altres aspectes ens hi hauríem d’aturar una mica més i no deixar-nos portar per la moda o la societat de consum, aprenent a fer-ne un ús responsable des de la nostra condició d’éssers humans.

 

A continuació, i a tall de provocació, presento alguns pensaments sobre aquesta telefonia mòbil que m’ocupa i alhora em preocupa:

 

Possibilita la informació, de manera globalitzada i instantània

Ens apropa els coneixements de manera ràpida i global, fet pel qual en pocs moments podem tenir informacions de qualsevol lloc del món, en qualsevol llengua, des de qualsevol emissor, a través de diversitat de canals. Però hem de tenir en compte que la quantitat no ens faci perdre la qualitat, i per això ens hem de preparar des dels primers moments del nostre procés educatiu, i sobretot al llarg del període d’escolaritat obligatòria.

 

Com seleccionar aquest allau d’informacions que rebem amb el temps i les capacitats que disposem ?. Com diferenciar el que és urgent i el que és necessari ?...

 

Equilibra les barreres socials i/o econòmiques

De representar un símbol d’estatus no fa massa anys, ha passat a convertir-se en una eina d’ús quotidià per part de tota la població, en un instrument a l’abast de tothom. Tot i així hem de tenir en compte que una persona, i de manera especial en la franja de l’adolescència, pot arribar a ésser rebutjada pels companys i companyes si aquests el consideren desfasat pel que fa a models i prestacions quant a telefonia mòbil.

 

Com fer entendre que potser no cal tenir el millor aparell existent del mercat si no utilitzarem totes les seves prestacions ?. Com ésser responsable per no haver de seguir les pautes de la societat consumista ?

 

Apropa les diferències entre els gèneres

La telefonia mòbil és utilitzada tant per nois com per noies, malgrat trobem algunes diferències que ens haurien de fer reflexionar. Pel que fa a la seva adquisició sembla que en les noies esdevé una mesura de seguretat i de control parental, mentre que en els nois es relaciona més amb el procés d’identificació masculina i modernitat. Pel que fa a les diferències estructurals, les noies acostumen a enviar més missatges i comentaris des del vessant afectiu, a amics i familiars; mentre que els nois acostumen a jugar més i a comunicar-se per a organitzar les seves activitats. Mentre els nois valoren més les seves prestacions, les noies es preocupen més pels accessoris estètics.

 

Com afavorir, des de les famílies, la igualtat fins i tot en la utilització del mòbil ?. Com aprofundir en els valors saludables en l’ús del mòbil ?

 

Potencia els moments d’esbarjo

L’oci esdevé una altra gran àrea, i per tant utilitzem el mòbil per jugar, per escoltar música, per fotografiar-nos amb els amics o copsar situacions i escenaris. Fins i tot té la seva utilitat per lligar entre joves i no tan joves, perquè esdevé més senzilla la virtualitat que la presencialitat.

 

Com fer-ne un ús saludable d’aquest oci ? Com saber posar límits a l’abús de jocs o experiències virtuals ?

 

Representa un signe d’identitat personal

La telefonia mòbil representa un signe d’identitat i de desenvolupament personal; en aquests moments sembla com una prolongació de la pròpia persona, contínuament connectada amb una xarxa de persones, pertanyents o alienes al control familiar. I pot tenir els seus perills quan el món extern s’incorpora a la vida privada de la persona.

 

És positiu tenir controlats minut a minut als nostres fills ?, als nostres alumnes ?. Com no deixar-se enganyar per les aparences i per la societat consumista ?... 

 

Afavoreix  les relacions socials

El que suposa per una banda escurçar distàncies, acaba convertint-se en un continu contacte virtual amb persones extremadament properes. Tot i que els adolescents en són els grans usuaris, els adults s’hi han incorporat de ple, tant per motius laborals com per motius socials. La facilitat comunicativa i econòmica en aquests moments, permet l’ús i abús de missatges de text o multimèdia. Tot i així la febre del mòbil pot derivar en la pressió que exerceixen altres membres del grup així com en una mena de competició tecnològica entre usuaris.

 

Com valorar la importància de la virtualitat i de la presencialitat pel que fa a les relacions socials ?. Com diferenciar moments i escenaris per l’ús de la telefonia mòbil ?

 

Per tant, benvinguda tota aquella telefonia mòbil que ens faciliti la vida, ens faci més lliures i feliços, ens apropi als éssers humans i ens faciliti el treball rutinari. Però no tinc gens clar quan esdevingui una eina de control que retalli el procés d’autonomia  i de responsabilitat de la persona, i ens allunyi de les persones quan tinguem la possibilitat d’estar-hi a prop. I aquí els pedagogs i pedagogues hi tenim una gran responsabilitat i un gran repte!.


Data de publicació: 1/4/2014

comparteix:

 

Col·legi de Pedagogs de Catalunya

contacta - informació general - avís legal

BARCELONA | Av. Mistral, 20 bis, entl 2. | 08015 Barcelona | Tel.93 217 77 99 | Fax 93 292 95 08 | HORARI

TARRAGONA | Rambla Nova, 12, 1. 2. | 43004 Tarragona | HORARI

GIRONA | C/ Ibèria, 4 | 17005 Girona | HORARI

LLEIDA | Rambla de Ferran, 32 | 25007 Lleida | HORARI