Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com PRESENTACIÓ DEL LLIBRE ´PERSONES, DROGUES I ALTRES COMPANYES DE VIATGE´ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Vocalies professionals > Vocalia Pedagogia Social

anterior

PRESENTACIÓ DEL LLIBRE "PERSONES, DROGUES I ALTRES COMPANYES DE VIATGE"

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > PRESENTACIÓ DEL LLIBRE "PERSONES, DROGUES I ALTRES COMPANYES DE VIATGE"

Avui, 14 de novembre, Pilar Morral, vocal de Pedagogia Social, ha participat a la presentació del llibre "Persones, Drogues i Altres Companyes de Viatge", coordinat per Fran Calvo i les coautores Miriam Ibernon i Thais Ballabriga, com a ponent a la Taula Debat de Col·legis Professionals posterior a la presentació.

De les preguntes plantejades pel moderador/a destaquem, de la intervenció de Pilar Morral el següent:

Quines discrepàncies trobeu entre el discurs teòric i la praxis. "Des de la teoria, la pedagogia ens podria dir com el procés d’ensenyament-aprenentatge queda afectat o “aturat” (Xavier Úcar), però a la pràctica això no ajuda si no és per motivar igualment en la responsabilització o reconeixement del marge d’autonomia i voluntat que cerquem potenciar".

Quines millores s’haurien de plantejar en les metodologies d’intervenció davant de situacions d’alta complexitat? "En casos d’addiccions, sovint va més enllà de les drogodependències en sí, és per això que contemplem els factors associats i la intervenció possible en cada moment del propi procés i els recursos disponibles. A més a més, també el pedagog/a entraria en les causes possibles com explorar la història de vida, en concret la història de criança, l’aprenentatge social,..."

Com abordar els dilemes ètics que es presenten en les intervencions? "Quan intervé l’EAIA, en casos de pares amb addiccions, no intervé tant en la drogodependència en sí, sinó COM AFECTA en L’INFANT/ADOLESCENT. En canvi en la comunitat d’intervenció en drogodependències, el centre és la MARE O PARE".

Quines estratègies de treball conjunt  s’haurien d’implementar? "L’objectiu de la pedagogia seria remoure/potenciar, les capacitats d’una persona que es desmereix i que troba amb la drogodependència una sortida (o fugida). Per exemple, en el procés d’aprenentatge de cadascú, si entrem a conèixer la autopercepció de “no serveixo per res” per exemple, com nosaltres podem ajudar en desaprendre aquest mantra de propiocepció per ajudar a identificar aptituds, actituds i les pròpies eines per on començar a SENTIR-SE o a ESTAR de forma diferent. (no entrem en el SER perquè és culpabilitzador, sinó en l’ESTAR)".

Com cuidar als professionals? "La pedagogia de l’atenció o cura ens connecta amb la presa de consciència, l’apropament emocional, el llenguatge dels conceptes i pensaments, la comunicació i el diàleg comprensiu que pren en consideració les pròpies individualitats, també de cada professional. El Conèixer com intervenim, des d’un MODEL de sobreprotecció i dispensació de recursos, des d’un model directiu i esperar obediència, ... o des d’un model més assertiu i capacitador, acompanyant a la persona en el seu propi procés".

Quines són les barreres que es troben les persones ateses en els circuits d’atenció? "Dificultat que la persona realitzi una ACCEPTACIÓ i una DEMANDA VOLUNTÀRIA d’ajuda, i paradoxalment, aquest és un requisit per iniciar l’atenció dins un servei com el CAS, comunitat terapèutica... El sistema d’intervenció està més preparat per acceptar que la persona s’adreci voluntàriament o dirigida des d’un servei de control com és un EAIA, que no pas davant una no voluntarietat de la persona".

Com millorar l’atenció des dels serveis implicats? "Des de la PREVENCIÓ, clarament. Enfortint els serveis de primera acollida o detecció com els SSB. El reforçar SSB amb pedagogia podria reforçar la intervenció preventiva tant individual, grupal o a través del disseny de programes comunitaris i l’avaluació d’aquests".

Pilar Morral va acabar la seva intervenció comentant que "una societat educadora, com defensaria la pedagogia progressista, suposa dotar-la de professionals de l’educació diversos i diversificats  com la sociopedagogia, entre d’altres disciplines, en quant als diferents àmbits de PREVENCIÓ i d’INTERVENCIÓ social com les drogodependències o addiccions".


PRESENTACIÓ DEL LLIBRE "PERSONES, DROGUES I ALTRES COMPANYES DE VIATGE"

La Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona organitza la presentació del llibre "Persones, drogues i altres companyes de viatge. Casos pràctics d’intervenció socioeducativa en drogodependències" amb la coordinació de Fran Calvo i les coautores Míriam Imbernon i Thais Ballabriga.

El COPEC hi estarà present per a participar en el debat posterior a la presentació, a càrrec de Pilar Morral, vocal de Pedagogia Social i pedagoga de l’equip EAIA del CC Vallès Occidental, juntament amb Lola Sánchez, representant del TSCAT, Sara Ferrando, representant del CEESC i Xavier Ferrer, membre de la comissió de direcció del Màster en drogodependències de la Universitat de Barcelona.

Aquesta activitat es durà a terme el 14 de novembre de 12:30h a 14:30h a la Sala Rosa Roig de l’edifici Migdia I, 3a Planta de la Universitat de Barcelona.

PROGRAMA

  • 12.30h Presentació de l’acte i dels ponents a càrrec de María Virginia Matulič Domandzič, professora del Grau de Treball social de la Unitat de Formació i Recerca (UFR) Escola de Treball Social i de Jordi Méndez Ullrich del Grau del Departament de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació (MIDE) de la universitat de Barcelona. 
  • 12.40h Presentació del llibre a càrrec de Fran Calvo (coordinador del llibre) i els coautores, Míriam Imbernon i Thais Ballabriga.
  • 13.00 h Debat amb els col·legis professionals de Treball social, Educació social i Pedagogia.
  • 14.00h Torn obert de paraules. 
  • 14.20h Comiat a càrrec de María Virginia Matulič Domandzič (UFR Escola Treball social) i Jordi Méndez Ullrich (MIDE). 
Publicació: 18/10/22
___________________________________

Data de publicació: 14/11/2022