Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com RÀDIO 4 - M. C. TORRES, PDTA. COMISSIÓ DEONTOLOGIA: ´ESCOLES QUE SEGREGUEN PER SEXES´ | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > El COPEC > Comunicació > Ràdio

anterior

RÀDIO 4 - M. C. TORRES, PDTA. COMISSIÓ DEONTOLOGIA: "ESCOLES QUE SEGREGUEN PER SEXES"

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > RÀDIO 4 - M. C. TORRES, PDTA. COMISSIÓ DEONTOLOGIA: "ESCOLES QUE SEGREGUEN PER SEXES"


RÀDIO 4 - PROGRAMA "AVUI SORTIM" PRESENTAT PER SAMANTA VILLAR 15/10/2021

Intervé M. Concepció Torres Sabaté, Doctora en Pedagogia, presidenta de la Comissió de Deontologia del COPEC i responsable dels estudis de pedagogia de la URV.

"Això era una de les coses que es defensaven, dient que millorava el rendiment, i en alguns estudis de Regne Unit, Canadà o Austràlia s’ha vist que el rendiment és bastant semblant. Hi poden haver altres factors que poden afavorir que tinguin un millor rendiment, però no és exactament la separació per sexes. No hem de pensar només amb el contingut. A vegades, quan parlem de rendiment, pensem que només es tracta del rendiment de contingut, de la nota, però hi ha altres aspectes que s’han d’anar valorant i hem d’aprendre com valorar-ho. Molts centres educatius ho estan practicant, són aspectes que no els hi pots posar un número, però si pots observar com un infant ha evolucionat".

"He estat buscant articles i m’agrada molt el que explica Marina Subirat, que és catedràtica emèrita de la Universitat Autònoma de Barcelona, i en un article que va fer sobre el tema de l’educació, comentava el fet que era normal que el model educatiu se segregués, ja que la societat, cultura i entorn era així, però ara ja no és així. El fet de segregar, crec que dóna una imatge de la relació de gènere que no és real, ja que crec que pot donar un valor diferenciat als rols de l’home i de la dona. Si busquem la definició de "segregació per sexes", ens diu que és la separació de les persones pel seu sexe per atendre les necessitats específiques i per crear entorns descarregats de pressions de gènere, però també pot ser per privilegiar-se uns sobre els altres". 

"Hi ha altres estudis que ens diuen que en la segregació per sexes, els infants se senten més identificats en el seu grup. Però, i si dins d’aquests dos grups n’hi ha d’altres que no s’hi senten identificats? És el plantejament de gèneres i de pluralitat en el que hem de fer un pas més endavant. Crec que les escoles segregades per sexes han quedat obsoletes, ja que la societat actual no és així. Fa més de 100 anys que a l’escola només hi anaven els nens, i quan es van començar a educar les nenes es van segregar les escoles, i m’imagino que era així perquè no devien saber per on començar. Avui en dia la societat és molt diferent i hem d’intentar treballar conjuntament aquests valors, acceptant les diferencies que tenim i acceptant tots els possibles gèneres".

"Si una escola té més capacitat econòmica, pot triar el seu model educatiu, però no vol dir que perquè sigui més car sigui millor. He estat en escoles de col·lectius molt vulnerables i d’aquests nens i nenes cap ha arribat a la universitat. Hi ha més factors, no només és qüestió que el centre sigui fantàstic. Hi ha escoles on els nois i noies estan barrejats i el tema econòmic de les famílies pot influir en els processos d’aprenentatge. Com apliquem, en aquest aspecte, el tema de l’equitat?".

Data de publicació: 18/10/2021