Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com DONES PROFESSIONALS DAVANT LA PANDÈMIA. LLIÇONS I ACCIONS | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Recerca i Comissions > Dona i Pedagogia

anterior

DONES PROFESSIONALS DAVANT LA PANDÈMIA. LLIÇONS I ACCIONS

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya >  > DONES PROFESSIONALS DAVANT LA PANDÈMIA. LLIÇONS I ACCIONS

PONÈNCIA D’ALICIA LINARES, VOCAL DE PEDAGOGIA I EMPRESA

Bon tarda, sóc l’Alicia Linares, vocal de Pedagogia i Empresa del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya.

És un plaer estar amb totes vosaltres i poder representar a les dones pedagogues en aquest col·loqui d’avui. A més a més tinc la sort de representar a la majoria del nostre col.lectiu, ja que la Pedagogia és una professió on el 85% som dones. Pero no per això tenim menys discriminació que altres professions. Cal tenir en compte que la representació de les pedagogues en espais de decisió política i tècnica no és proporcional a una professió altament feminitzada com la nostra.

Abans de compartir amb vosaltres els nostres aprenentatges en aquesta pandèmia i on estem aportant les pedagogues, m’agradaria parlar-vos breument de qui som les pedagogues. Mireu, la Pedagogia és la ciència de l’educció i una professió que té com a propòsit acompanyar a les persones al llarg de la vida en el seu creixement i desenvolupament com a ésser humà. I això ho fem de forma transversal en tots aquells àmbits on les persones es desenvolupen: LA PEDAGOGA ESTÀ PRESENT ALLÀ ON ES DONI EL FET EDUCATIU. Així doncs intervenim a l’entorn social, a l’entorn escolar i també a l’entorn de les organitzacions (empreses privades o a l’àmbit d’institucions publiques).  

Bé, què hem aprés en aquest pandèmia i on estem aportant?  M’agradaria centrar el meu discurs en 3 qüestions importants.

Mireu, una de les primeres qüestions que pensem que ha posat de rellevància aquesta pandèmia és de la importància de cultivar en les persones i en les organitzacions (siguin del tipus que siguin) la cultura de l’aprenentatge. La pandèmia ha tret a la llum veritables mancances en la preparació competencial dels professionals. I ja no estic parlant només de les competències digitals, que actualment són critiques, sinó també competències de col·laboració, treball en equip i resolució de problemes.

És clau que d’una vegada ens adonem que acompanyar l’aprenentatge de les persones al llarg de la vida és quelcom estratègic. I per tant les persones hem de romandre curioses per seguir desenvolupant-nos al llarg de la vida i les organitzacions hem de crear entorns que afavoreixen l’aprenentatge i desenvolupament constant de les persones. I per descomptat hem de comptar amb professionals de la Pedagogia que acompanyin i impulsin aquests projectes.

En segon lloc, la pandèmia ens fet entendre a totes el famós concepte de l’entorn líquid d’en Zygmunt Bauman. De cop els límits entre l’entorn personal i professional han desaparegut i per tant les organitzacions han de veure a les persones (als professionals) com un tot. No podem atendre només a les necessitats de les persones en el seu entorn “estrictament laboral” sinó que les ha de mirar de forma holística. És quelcom que sempre hem defensat des de la mirada pedagògica, però ara s’ha posat en valor.

Estem vivint un “moment de veritat” a les nostres vides i per tant les organitzacions podem aconseguir estrènyer molt més els llaços de confiança amb les persones o, al contrari, generar grans desafeccions.

Finalment m’agradaria comentar, que les pedagogues hem aprés o re-aprés quelcom essencial en aquest pandèmia i és el fet que qualsevol professional no pot en sortir-se sola. Ens necessitem les unes a les altres. Només amb Intel·ligència col·lectiva ens en sortirem de tot això. Per això més que mai penso que són interessants espais interprofessionals, com el que estem avui, on puguem posar en comú els reptes que tenim per davant i com resoldre’ls.

Moltes gràcies i endavant!

Alicia Linares Roger
Vocal de Pedagogia i Empresa
Representant del COPEC
Comissió Dones i Igualtat de la Intercol·legial

________________________________________________________________



La Comissió de Dones i Igualtat de la Intercol·legial, en el DIA DE LA DONA vol posar en valor la tasca de la dona en l’àmbit de les professions col·legiades, en temps de pandèmia. ALICIA LINARES, vocal de Pedagogia i Empresa del COPEC, intervindrà amb 7 dones professionals per donar-ne testimoni des de la PEDAGOGIA.

18.00h Benvinguda a càrrec de M. Eugènia Gay Rosell, presidenta de l’Associació Intercol·legial

18.10h Projecció Vídeo decàleg " El nostre Clam per l’Equitat"

18.15h Estem amb tu, intervenció de Núria Carrera i Comes, presidenta de la Comissió de Dones i Igualtat de la Inercol·legial.

18.25h Intervenció de vuit dones de col·legis professionals on amb una intervenció de 5 minuts ens explicaran el seu aprenentatge i valor que estan aportat durant la pandèmia.
Modera M. Cinta Pastor Redondo, vicedegana del Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials Barcelona.
Intervencions:
  • Andrea Accuosto Suárez, comissió de Dones Advocades, Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB).
  • Mercè Civit Illa, tresorera del Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya e impulsora del grup de gènere del TSCAT.
  • Carme Galve Montore, vicepresidenta del COBDC i directora de la biblioteca pública Jaume Fuster de Barcelona
  • Núria de José Gomar, vicedegana del Col·legi de Periodistes de Catalunya
  • Alicia Linares Roger, vocal de Pedagogia i Empresa del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya
  • Dolors Liria Zamora, psicòloga experta en Psicoteràpia i en Psicologia de les Organitzacions.
  • Núria Oliva Salart, vocal de Salut Pública i responsable de la Comissió d’Igualtat de gènere del COFB
  • Maica Rubinat Masot, assessora d’AF i Salut del Col·legi de Professionals de l’Activitat Física de l’Esport de Catalunya, Delegada del COPLEFC a Girona.

19.15 h Col·loqui.

19.25 h Cloenda, a càrrec de Núria Carrera i Comes, presidenta de la Comissió de Dones i Igualtat de la Intercol·legial

Data Publicació 22/2/2021

Data de publicació: 2/3/2021