INICI > El COPEC > La veu del COPEC
COMUNICAT COPEC: “EN UN CURS INCERT, CALEN RESPOSTES PEDAGÒGIQUES CREATIVES I FLEXIBLES”
“EN UN CURS INCERT, CALEN RESPOSTES PEDAGÒGIQUES CREATIVES I FLEXIBLES”
Des del Col·legi de Pedagogs de Catalunya, davant la incertesa d’aquest curs 2020-2021 amb més incògnites que respostes, volem aportar reflexió al debat sobre com garantir l’inici i la continuïtat del curs escolar, per a què sigui segur, inclusiu i de qualitat.
Una reflexió amb voluntat de sumar i col·laborar amb la Comunitat Educativa, com a pedagogs/gues i psicopedagogs/gues, en aquesta situació d’emergència educativa a la que cal donar-hi respostes creatives i flexibles, alhora que recursos personals i materials.
L’ESCOLA és un SERVEI ESSENCIAL i hem de ser constructius i treballar plegats per un mateix objectiu: garantir el dret a l’educació dels nostres infants, adolescents i joves.
LA COMUNITAT EDUCATIVA
Estem
davant d'un gran repte: afrontar les incerteses d’un curs que ha de
garantir la tornada a les aules als infants i als adolescents en un
entorn segur i, alhora, garantir el seu procés educatiu amb plenitud. En
aquest repte de proporcions majúscules, totes i tots en som
co-responsables: mestres, professorat, pedagogs/gues,
psicopedagogs/gues, famílies, alumnes... I, per suposat, L'Administració
Pública competents, que ha de proporcionar els recursos personals, materials i organitzatius.
El
Departament d’Educació està fent recomanacions i instruccions als
Centres Escolars, en funció del Departament de Salut. Recomanacions
canviants que generen confusió entre les famílies i entre els equips
directius i docents. Ho entenem! No tenim experiència en aquesta
situació i s’esperava que a l’estiu la pandèmia baixés d’intensitat i no
ha estat així, tot plegat dificulta donar respostes concretes que
generin seguretat.
És
per això que des del Col·legi de Pedagogs, estem convençuts que per
aquest curs tan atípic, calen respostes pedagògiques creatives i
flexibles per part de tothom. Totes i tots hem de treballar conjuntament
per a què pugui transcórrer amb naturalitat, sense dramatismes,
adaptant-nos als embats de la pandèmia i abordant pedagògicament la
situació dins l’aula, per a sortir-nos-en reforçats.
ELS CENTRES EDUCATIUS
Experts
i expertes recomanen la reducció dels grups estables amb pocs alumnes i
amb poca mobilitat docent. D’altra banda es recomana flexibilització
d’horaris en cas d’escoles massificades i on es faci difícil la
distribució d’alumnes i espais. Altres experts/tes, suggereixen que
aprofitar el bon temps per fer classes a l’exterior seria una bona
solució tenint en compte la climatologia de i les possibilitats de
l’entorn. Propostes pedagògiques totes molt vàlides, però no hi ha una
única recepta per a tots els Centres Educatius.
En
aquest sentit, apostem per un curs escolar on es pugui realment exercir
l’autonomia de centre en funció de les seves necessitats, del seu
Projecte Educatiu i del seu context i de la seva diversitat. Cada
Escola/Institut és diferent, amb casuístiques pròpies: entorn social i
econòmic, entorn rural o urbà, instal·lacions... El que necessita el
Centre és el recolzament del Departament d’Educació quant a recursos i
infraestructura, i així poder adaptar l’organització per afrontar el
curs 2020-2021.
D’altra
banda, davant la possibilitat de fer un curs híbrid hem d’estar
preparats i buscar alternatives pedagògiques per a què aquest sigui
accessible a tots els infants i adolescents –sense excepció- on es pugui
garantir que en les etapes d’infantil i primària hi hagi acompanyament adult i que aquest sàpiga com ha de fer aquest acompanyament.
LES FAMÍLIES
La
incorporació de nou al món laboral suposa una reorganització familiar
amb la incertesa de què passarà amb els fills i les filles i si podran
tenir un retorn segur a l’escola. Hi ha famílies que tenen dubtes sobre
la tornada a l’escola i es plantegen no fer-ho, és una realitat. Cal
escoltar-se a les famílies, hi tenen tot el dret, i cal actuar
pedagògicament des de l’escolta activa i la comprensió, no des de la
confrontació o l’amenaça.
A
les famílies se’ls obren molts interrogants relacionats d’una banda amb
la salut i l’educació de llurs fills/filles i d’altra de com
compatibilitzaran el retorn a la feina en el cas de fer confinament. El
teletreball pot ser una solució per a no interrompre el curs, en cas
necessari, però no ho és per a totes les famílies.
El
més important és que en el cas que els fills/filles hagin de fer classe
virtual, hi hagi garantia que tothom tindrà l’oportunitat de
connectar-se i seguir el curs. En cas que no sigui així, el Centre
Educatiu hauria de preveure alternatives presencials o de suport. I el
Departament d’Educació l’hauria de recolzar-ho amb recursos materials i
professionals.
Així
mateix, caldrà tenir presents les barreres comunicatives que hi puguin
haver amb les famílies. En aquest sentit s’ha de preveure mesures
preventives per la impossibilitat de fer reunions presencials o l’ús de
la mascareta i la distància. Es tracta de mesures que ens poden
distanciar no només físicament, sinó en la relació mateixa entre la
família i l'escola tant important de cuidar. En aquest sentit, caldrà
mantenir una relació col·laborativa, de confiança i complicitat
assegurant-nos que arribi be el missatge que volem transmetre.
L'ALUMNAT
Apostem
per una tornada a l’escola el més segura possible, atenent les mesures
sanitàries que experts/expertes aconsellin, perquè els infants,
adolescents i joves necessiten relacionar-se amb els seus iguals. Des de
l’etapa del 0-3 fins al final de l’etapa obligatòria, fer possible les
relacions entre els seus iguals, i dels iguals amb els seus adults de referència, garanteix l’exercici dels seus drets com a infants i adolescents.
Per
això abans d’entrar en com ha de ser l’organització i el currículum cal
parlar de la socialització. Els nens i les nenes, els adolescents i els
joves, necessiten compartir el que pensen, el que senten, necessiten
confrontació d’idees, reptes, contradiccions per tal de poder créixer i
això no només s’aconsegueix en família sinó amb la relació amb els
iguals de la qual han estat força privats.
Des
de la perspectiva pedagògica, mantenir grups estables permetrà una
interrelació natural entre els infants en el si de l’aula, afavorint el
manteniment de dinàmiques d’aula -prèvies a la pandèmia- basades en
l’aprenentatge globalitzat i cooperatiu. Tanmateix la interacció amb els
altres grups es pot fer “virtualment” amb tasques compartides.
En
un curs incert com aquest, el paradigma pedagògic amb el que ens hem de
recolzar ha de ser centrat en l’alumne. Cal posar l’alumne en el centre
com artífex del seu aprenentatge per a què vagi construint gradualment
el seu procés, amb l’acompanyament del docent. Anem cap a la
personalització en l’aprenentatge, on es respecti el ritme de cada
alumne/a, amb una mirada inclusiva i cap una visió globalitzada del
currículum, no hi ha assignatures, no hi ha blocs, l’aprenentatge és
global com ho és el nostre pensament.
L’alumne/a
ha de fer, ha de construir, ha de pensar, ha de discutir amb els seus
iguals per arribar a l’aprenentatge i que aquest sigui significatiu. És
una oportunitat pedagògica per a desterrar la visió de l’alumne com un
“actor passiu” que escolta i reprodueix. L’alumne/a és i ha de ser el centre de l’acció educativa i co-partícip del seu aprenentatge, i els docents hem d’acompanyar i facilitar una avaluació competencial.
ELS EQUIPS DOCENTS
Hem
d’estar preparats per compatibilitzar la presencialitat amb la
virtualitat, per això caldrà que els mestres, el professorat, els
pedagogs/psicopedagogs... tinguem formació en metodologies virtuals i
siguem imaginatius per a fer atractiu l’aprenentatge. Sigui
l’aprenentatge presencial o virtual, caldrà tenir en compte les etapes
dels infants, la diversitat del grup i a partir d’aquí aportar
flexibilitat, suport, personalització i implicació de tota la comunitat educativa i, per suposat de l’alumnat.
Independentment
de la modalitat pedagògica –presencial o virtual- que ens puguem veure
obligats a fer, l’Equip Directiu de cada Centre té la responsabilitat de
garantir la transversalitat del currículum. S’ha de trobar l’equilibri
pedagògic en la distribució de l’equip docent en els diferents grups
estables, per tal de que els infants i els joves rebin una formació de
màxima qualitat i tinguin l’acompanyament i el suport en el seu procés.
No
pot desaparèixer el professorat especialista, ni tampoc es pot baixar
la guàrdia en els avenços aconseguits en l’atenció a la diversitat de
l’alumnat, especialment amb l’atenció als alumnes amb necessitats específiques de seguiment educatiu (NESE).
Recomanacions per a les classes virtuals:
Una
classe online no és igual que una classe presencial. La virtualitat no
és propera. Sabem com n’és d'important que el mestre/professor pugui
veure tots els alumnes, que vegi la seva postura corporal, el seu
llenguatge no verbal. Si no veiem els alumnes no sabem si segueixen o
no, si els interessa o no. Per tant la primera recomanació és que tots
ens hem de veure i interactuar.
Programes
n’hi ha molts per a poder crear aquesta interacció, per treballar
continguts i fins i tot avaluar-los, per a treballar les competències en
qualsevol nivell educatiu facilitant el treball col·laboratiu,
potenciant l’oratòria com a eina per a treballar les emocions i
l’expressió oral. Com a pedagogs/gues, sabem que el que cal tenir clar
abans de res, és què vull aconseguir, què vull treballar i després aplicar el programa més adient.
Important
mesurar bé la càrrega de treball, els alumnes necessiten espais perquè
el temps virtual no és igual que el temps presencial, per aquest motiu
les classes han de ser inferiors a 1 hora. Tots estem molt
més cansats després d’una sessió virtual, perquè requereix més
concentració. En la programació pedagògica és important organitzar
l’aprenentatge en base a activitats i donar a la matèria l’oportunitat
d’un ritme en el que ningú es perdi, que sempre s’hi estigui a temps
d’enganxar-se.
Recomanacions per a les classes presencials:
A més dels indiscutibles aspectes socialitzadors
de la presencialitat, en una classe presencial hi ha complicitat entre
el docent i els alumnes, hi ha proximitat en la interacció personal.
Són aspectes pedagògics que cal aprofitar-los al màxim, i més sabent que
en qualsevol moment podem haver de confinar-nos.
Sabem
que les aules tindran elements nous amb el que haurem de treballar amb
la MASCARETA, la DISTÀNCIA i el RENTAT DE MANS. Són elements que
formaran part de la quotidianitat de tot aquest primer trimestre –i
potser més enllà- i els hem d’incorporar a les activitats pedagògiques
amb molta creativitat: als debats, als treballs de grup, a la recerca
d’informació, als tallers…
Replantejament de l’avaluació.
Davant
aquesta nova “normalitat” acadèmica, l’avaluació és una part pedagògica
del procés que cal analitzar i replantejar cap una avaluació
competencial. Aprofundint en l’avaluació del procés i d’acompanyament a
través de bases d’orientació.
Una
avaluació, on l’assaig i l’error formin part de l’aprenentatge,
potenciant la creativitat i la resolució de reptes front la memorització
de continguts. Des de la perspectiva pedagògica, apostem per una
avaluació que tingui en compte el punt de partida de l’alumne/a, amb les
seves circumstàncies personals, i el seu procés per anar assolint els
reptes d’aprenentatge que, en funció del seu ritme, vagi avançant.
A TALL DE CONCLUSIÓ...
Estem a pocs dies d’iniciar un curs amb una realitat incerta i canviant, des del Col·legi de Pedagogia de Catalunya,
ho valorem com una oportunitat per desenvolupar estratègies
pedagògiques innovadores i creatives per afrontar els reptes plantejats
en aquesta situació de pandèmia.
I
on els professionals de l’educació, hem de ser -i som- capaços de crear
i potenciar situacions d’aprenentatge, on els nostres infants i joves
puguin desenvolupar totes les seves capacitats acadèmiques, socials i
emocionals.
Mestres,
professorat, pedagogs/gues, psicopedagogs/gues, psicòlegs/logues,
equips directius, professionals d’atenció educativa... totes i tots
formem part d’un Servei Essencial: l’ESCOLA, tornarem a donar resposta
als nostres infants, adolescents i joves, amb resiliència,
responsabilitat, compromís i implicació.
Salut i Pedagogia!
Junta de Govern (*)Col·legi de Pedagogs de Catalunya9 de setembre de 2020
____________________________
Data de publicació: 9/9/2020