INICI > El COPEC > Comunicació > Premsa
INFORMA'T - R. RODRÍGUEZ, PRESIDENTA: "CANVI DE PARADIGMA PEDAGÒGIC"
INFORMA'T Nº 15 juny 2020 - Rosa Rodríguez Gascons, Presidenta
Canvi de paradigma pedagògic i nous reptes
Fa temps que estem apostant per avançar en noves metodologies
pedagògiques en els processos d’ensenyament-aprenentatge, tant en
l’educació formal com en la no formal. Si repassem els 10 últims anys
per no anar més enrere, veurem que les iniciatives són moltes, les
argumentacions molt fonamentades i la voluntat social generalitzada,
però l’avenç lent...
Ha estat la necessitat, ocasionada
per la pandèmia, la que ens ha obligat a replantejar-nos-ho tot,
absolutament tot! I, com no, les formes d’aprendre, les formes
d’ensenyar. I s’ha hagut d’adaptar tot, SÍ o SÍ, a la modalitat on-line.
De la nit al dia, els professionals de l’educació i de la formació
s’han convertit en experts en e-learning, passant de cop i volta de la classe presencial a la classe on-line.
Estem,
doncs, davant d’un canvi de PARADIGMA PEDAGÒGIC, on pedagogs i
pedagogues haurem de donar resposta als reptes que emergeixen tant del
Sistema Educatiu com del Sistema Formatiu.
Aquest
canvi al que s’han hagut d’adaptar amb molta implicació i més voluntat
que eines, els equips docents, li caldrà anàlisi, debat i reflexió sobre
com s’ha portat a terme i assumir el que ha anat be i reformular el que
no ha anat tant be.
Una parada tècnica per, des d’una
perspectiva pedagògica, dotar de contingut aquestes noves maneres de
fer, que ens ha proporcionat la crisi i que cal aprofitar. I, el més
important, des d’una mirada sistèmica dels processos
d’ensenyament-aprenentatge tenint en compte les característiques de cada
participant/alumne, la seva diversitat i llur context.
El
format de classes no presencials que s’ha dut a terme, aplicada a la
FORMACIÓ PROFESSIONAL PER A L’OCUPACIÓ, té el valor afegit de
flexibilitzar la participació dels alumnes, tot tenint en compte que el
component pedagògic de la socialització que proporciona la formació
presencial, no es pot obviar i no s’hi hauria de renunciar.
Pedagògicament
parlant, és cabdal tenir en compte la competència digital de les
persones aplicada als processos on-line d’ensenyament-aprenentatge,
sigui quina sigui la seva edat. Ser de la generació digital pot
fer-te competent en oci i entreteniment on-line, però no garanteix ser
competent digitalment per seguir processos formatius on-line, com les competències relacionades amb la recerca crítica d’informació significativa o l’ús d’aplicacions de cursos on-line. Un dels reptes pedagògics al que caldrà donar resposta.
Els/les
docents de tots els àmbits educatius i formatius, han demostrat una
capacitat de resiliència sense precedents, s’han reinventat per impartir
classes on-line, per acompanyar i tutoritzar als participants/alumnes
en el seu procés.
Aquí el repte pedagògic serà que la FORMACIÓ PROFESSIONAL PER A L’OCUPACIÓ no quedi a les portes de la Revolució Digital -que ja ha començat- sinó que aprofiti les oportunitats derivades d’aquesta situació i es generin eines, recursos i materials adequats i formació específica de pedagogia on-line que inclogui, a més de destreses telemàtiques i metodologies didàctiques, eines per l’abordatge de l’educació emocional amb els participants/alumnes. Una formació pedagògica que contribueixi a la capacitació dels formadors i formadores en aquest nou escenari que ja és una realitat.
Data de publicació: 27/6/2020