INICI > Generació coneixement > Parlem de Pedagogia
M. DE MONTSERRAT OLIVERAS: "PARLEM DE PEDAGOGIA"
Maria de Montserrat Oliveras Ballús (*)
Col·legiada número 1923Collbató, 26 de maig de 2020
Els aprenentatges tipus «learning by doing» prenen una dimensió que, ben gestionats des de la pedagogia, permeten que l’alumnat des del seu autoconeixement pugui assumir un rol actiu i compromès amb aquells objectius educatius ideats per desenvolupar competències i habilitats.
Si
comprenem que la pedagogia en època de confinament continua sent un
compromÃs basat en el coneixement, l'estimació, la il·lusió... hem
d’entendre que el fet pedagògic per educar en una realitat complexa
continua sent la d’oferir eines i estratègies a l’alumnat, perquè siguin
capaços de continuar dibuixant des del confinament el seu futur. En
aquest sentit, malgrat ens trobem en un moment crÃtic, és important
tenir clar que continua sent primordial respectar i estimar amb
pedagogia l’herència sociocultural del paÃs; i segurament més que mai,
cal focalitzar una mirada oberta a noves vies de coneixement, d’acord
amb els Drets Humans i amb el compromÃs d’ajudar a desenvolupar la
persona irrepetible que ja és tot alumne. Per tot això, possiblement és
un bon plantejament focalitzar-nos en el parer que el confinament ens
pot oferir un contÃnuum en innovació pedagògica i també (-per què no?) la renaixença d’una prà ctica educativa al segle XXI. De fet ja he sentit veus que ho difonen als quatre vents!
A
banda d’això, es fa evident en aquests moments de confinament, que el
transcurs natural de la vida empeny a les famÃlies a continuar
desenvolupant el seu rol en el creixement d’infants i adolescents des
d’un cert isolament i d’una idiosincrà sia particular que els condueix
amb intensitat a la presa de decisions amb un profund sentit comú. De
manera paral·lela es fa evident la necessitat d’aquella mirada
psicopedagògica i pedagògica que sempre considera fonamental (-amb o sense confinament!)
situar els trets propis de cada alumne com a punt de partida, perquè no
ens podem permetre cap renuncia per a estimar l’alumnat. La persona que
ja és tot alumne no és una xifra estadÃstica sinó una persona única i
irrepetible. És essencial conèixer, educar, instruir, motivar i
definitivament estimar a l’alumnat tal i com és; i això inclou
l’acompanyament de la seva famÃlia que també és particular i
incomparable.
Quant a l’aprenentatge i a la instrucció
durant el confinament podem situar l’alumnat, com en altres ocasions,
davant del perill de saber molt de res, per això continua sent necessari
arribar al coneixement cientÃfic amb actitud, rigor i mètode. No s’ha
de deixar res a l’atzar, perquè cal ajudar a desenvolupar a persones
competents, amb competències i habilitats acords a les seves
possibilitats reals. I, si tenim sempre present (-com no hauria de ser d’una altra manera!)
que l'alumne sigui motor de la pròpia educació, la realitat del
confinament també ens permetrà respectar la iniciativa de l’alumnat, una
qualitat en si mateixa que fa possible que els professionals del món
psicoeducatiu coneguem més i millor els nostres alumnes (-qui són i com són cada un d’ells!)
per poder-los ajudar i guiar en tots els sentits d’acord al seu
sociograma, capacitats, interessos, necessitats, etc. A la vegada que
aprenentatges tipus «learning by doing» prenen una dimensió
protagonista que ben gestionats des de la pedagogia permeten que
l’alumnat des del seu autoconeixement pugui assumir un rol actiu i
compromès amb aquells objectius educatius ideats per desenvolupar
competències i habilitats, que van des de la seva pròpia creativitat i
pensament reflexionat. En aquest sentit, quant a la tasca pedagògica de
valoració i avaluació per la millora dels processos d’ensenyament i
d’aprenentatge, el confinament també ens permet que aquesta sigui
orientadora, un acte educatiu amb l’objectiu de millorar processos i
ajudar al mà xim l’alumnat (-mai com a acte sancionador!).
Altrament (-segur que podem coincidir!)
haver d’assumir una situació real com la del confinament també ensenya a raonar, a pensar... afavorint una educació creativa davant d’un món
en constant canvi. Cada nova situació que la vida ofereix (-estic convençuda que el confinament ho és!)
permet plantejar als alumnes una experiència irrepetible i, per tant,
segurament sempre es farà necessari donar respostes abans desconegudes,
juntament amb uns valors morals imprescindibles, perquè l’alumnat pugui
esdevenir persones lliures; entenent que aquests valors han de ser
principis universals que permetin construir una convivència feliç i
desitjable basada en el respecte, la generositat, la responsabilitat, el
compromÃs, la tolerà ncia,etc.
El confinament també és una
oportunitat única que beneficia l’autoconeixement i permet aprofundir
sobre un mateix, imprescindible per tenir un bon «know-how» que donarà seguretat personal i, per tant, més estabilitat emocional en el recorregut vital de la persona.
Finalment
emfatitzar que el confinament gestionat des d’una mirada
psicopedagògica i també des del món educatiu ens garanteix una caminada
col·laborativa amb les famÃlies que certifica transparència en
l’acompanyament, intervenció, assessorament, orientació... i acredita un
servei essencial pel bé comú d’una societat que necessita més que mai
el «saber ser, saber fer, saber estar i saber» d’uns professionals que
vocacionalment sempre han estat compromesos en tot allò que afavoreixi
el desenvolupament de la persona i el seu propi sociograma.
_________________________
Cofundadora de [binomi] tecnopedagogia http://www.binomi.cat/
Data de publicació: 27/5/2020