INICI > > >
Manifest sobre el Grau de Pedagogia
Manifest del Col·legi de Pedagogs de Catalunya
en relació al debat generat al voltant del Grau de Pedagogia
Reunits en sessió ordinària, els òrgans de govern del Col·legi de Pedagogs de Catalunya. D’una banda la Junta de Govern, el 16 de juny de 2007, i d’altra el Consell Social, el 6 de juny de 2007,
Manifesten:
- En relació a la tradició pedagògica
Que Catalunya és un país que ha tingut pedagogs i pedagogues cèlebres i ha estat capdavanter en temes educatius.
Que invertir i apostar per la Pedagogia és apostar per la millora de l’educació i la formació, que vol dir treballar pel futur en totes les seves dimensions.
- En relació a la figura del pedagog com a professional
Que en aquests moments hi ha constituïts, a l’Estat espanyol, els següents col·legis professionals de pedagogs i pedagogues:
- Col·legi de Pedagogs de Catalunya,
- Col·legi Oficial de Pedagogs i Psicopedagogs de les Illes Balears,
- Col·legi professional de pedagogs a València,
- A Granada i Múrcia s’estan gestant iniciatives col·legials.
La professió pedagògica no només té tradició sinó que, a més d’un present viu, té també assegurada una projecció en el futur.
Que la constitució de la Federació Europea de Professionals de la Pedagogia, iniciativa en procés des del 3/03/06 i que es consolidarà el 30/06/07, de la mà de l’Associació de Pedagogisti Italiani, de la Sociedade Portuguesa de Ciencias da Educaçao, del Col·legi Oficial de Pedagogs i Psicopedagogs de les Illes Balears i del Col·legi de Pedagogs de Catalunya, és la constatació que la pedagogia està viva, no solament a les nostres terres, sinó arreu d’Europa.
Que l’exercici de la professió pedagògica és ampli i està present en un nombre important d’àmbits d’intervenció, dels quals, el Col·legi de Pedagogs de Catalunya, en té 11[1]d’identificats, a hores d’ara, alguns dels quals són més tradicionals i d’altres emergents:
- EDUCACIÓ NO REGLADA
- EDUCACIÓ REGLADA
- ESPORT
- JUSTÍCIA
- MEDIACIÓ
- NOVES TECNOLOGIES I MITJANS DE COMUNICACIÓ
- ORGANITZACIONS
- PROMOCIÓ ECONÒMICA I OCUPACIÓ
- SALUT
- SERVEIS PERSONALS
- SOCIOCULTURAL I SOCIOEDUCATIU
Que els i les professionals de la pedagogia tenen el camp professional assolit, tal i com es desprèn de l’Observatori Permanent del Col·legi de Pedagogs de Catalunya, a través de la seva Borsa de Treball especialitzada; de les convocatòries públiques de les Administracions -locals, autonòmiques i estatals-; del Servei d’Orientació Professional; i, per últim, de la prospecció de llocs de treball, susceptibles de ser ocupades per pedagogs i pedagogues[2]. Així com la constatació d’un grau elevat d’inserció laboral dels llicenciats i llicenciades en pedagogia[3]
En conseqüència,
Declara que cal dissenyar els estudis de Pedagogia en els nous estudis de grau, ara que el Ministeri d’Educació i Ciència dóna llibertat a les universitats catalanes per elaborar la seva proposta de títols de grau, dins del nou context de l’Espai Europeu d’Educació Superior.
Demana a les universitats catalanes, en primer lloc, i a les universitats d’arreu de l’Estat Espanyol, que siguin sensibles a la necessitat de seguir formant professionals de la pedagogia, perquè puguin, generació rere generació, mantenir el nivell de la professió pedagògica.
A 16 de juny de 2007
LA JUNTA DE GOVERN i EL CONSELL SOCIAL
DEL COL·LEGI DE PEDAGOGS DE CATALUNYA
Més informació >>>
[1] RODRIGUEZ GASCONS, R. (2006) Article “Nou Servei de Perfils Professionals del pedagog/a i psicopedagog/a", Revista Educació i Xarxa, núm 1. Barcelona. Col·legi de Pedagogs de Catalunya
[2] RIERA, J. (2003) Ponència "La tasca professional del Pedagog/ psicopedagog en els diferents àmbits professionals d'actuació", de les 1res Jornades del Col·Legi de Pedagogs de Catalunya (14/06/2003). Educació i Xarxa, núm 0. Barcelona. Col·legi de Pedagogs de Catalunya
[3] JIMÉNEZ, C i POY (2003?) La inserció del pedagog en el mercat de treball. Tarragona. Pendent de publicació. Tarragona
Data de publicació: 16/6/2007