Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com NdP - PEDAGOGIA I SALUT: DOS ALIATS NECESSARIS<br> | Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Recerca i Comissions > GR Pedagogia i Salut

anterior

NdP - PEDAGOGIA I SALUT: DOS ALIATS NECESSARIS

NOTA DE PREMSA

"PEDAGOGIA I SALUT: DOS ALIATS NECESSARIS"

S’ha dut a terme a la seu del COPEC, a Barcelona, l’acte sobre “Pedagogia i Salut" organitzat pel Grup de Recerca Pedagogia i Salut del Col·legi de Pedagogs de Catalunya.

  • S’ha presentat la nova etapa del Grup de Recerca Pedagogia i Salut, amb Toñy Castillo, directora de l’Aula Hospitalària de l’Hospital Arnau de Vilanova, que ha compartit la seva experiència en l’àmbit de la pedagogia i la salut.

Barcelona, dimarts 18 de desembre de 2019

Ha donat la benvinguda a l’acte Rosa Rodríguez, presidenta del COPEC, agraint a tothom el suport i acompanyament, especialment a Imma Reguant, sots-directora general d'Educació Inclusiva del Departament d’Educació, la seva disposició per inaugurar l’acte.

La presidenta Rosa Rodríguez ha obert l’acte adreçat a professionals i famílies interessades en l'educació i la salut posant l’èmfasi en la visió del Col·legi sobre “viure en salut” i “vivenciar la salut”, com a pilars fonamentals per a la qualitat de vida de la persona. Comentant com des de la pedagogia s’aborda l'aprenentatge d'hàbits saludables i la prevenció, com conviure amb la malaltia i amb l'entorn i com desenvolupar processos d'aprenentatge durant la recuperació de la salut: “Totes i tots sabem que la pedagogia impregna tots els espais de la persona al llarg del seu cicle vital. Perquè la pedagogia és present allà on és present el fet educatiu i, l’àmbit de la salut, no és una excepció”

En la inauguració Imma Reguant ha posat l’èmfasi en què el treball interdisciplinari entre la Direcció General d'Educació Inclusiva i el Departament de Salut per la promoció i la prevenció en els Centres Educatius mitjançant les Aules Hospitalàries, l’atenció domiciliària, el Centres de Salut Mental InfantoJuvenil... Destaca que l’Educació Inclusiva demana un canvi de mirada perquè tots i totes som diversos, posant en valor la feina de mestres i professorat que dia a dia estan a l’aula: “vivim amb la incertesa perquè no sabem que passarà a l’aula, però el que sí podem fer és que sí veiem un alumne/a que no és feliç hem d’engegar l’alarma, perquè segur que hi passa alguna cosa”

Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya > Grups de Recerca > NdP - PEDAGOGIA I SALUT: DOS ALIATS NECESSARIS<br> Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya > Grups de Recerca > NdP - PEDAGOGIA I SALUT: DOS ALIATS NECESSARIS<br> Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya > Grups de Recerca > NdP - PEDAGOGIA I SALUT: DOS ALIATS NECESSARIS<br>

A continuació, M. Victòria Gómez, vicepresidenta del COPEC, ha introduït la Taula Rodona ressaltant que el concepte de salut ha variat al llarg del temps i actualment s’entén per Salut, no només l’absència de malaltia, sinó l’estat de complet benestar físic, emocional i social, pel que és imprescindible dotar als docents d’eines i recursos per fer front al que ha anomenat les casuístiques invisibles: “moltes vegades des de les escoles ens trobem amb infants i adolescents amb casuístiques que sovint s’escapa dels sabers dels mestres i comencen les preocupacions tant pels pares i mares com per als professionals de l’educació, què li passa? que podem fer?”

La primera ponent de la Taula Rodona, Teresa Draper, metgessa i membre de l’Associació pares i mares amb nens afectats per la síndrome alcohòlic fetal (AFASAF), ha parlar de l’entitat i la guia per al professorat “¿Cómo ayudar a los alumnos con SAF?" lliurada als assistents. La seva intervenció ha estat vivencial a partir de l’experiència com a mare d’un fill afectat per SAF, un testimoni emotiu sobre l’evolució d’un nen que afectat per la SAF no va rebre, per desconeixement, l’atenció que necessiten els infants i adolescents amb SAF. Ha compartit que els infants amb SAF desaprenen els conceptes pel que cal adaptar els continguts per a què puguin incorporar-los, molt cops això s’atribueix a falta de concentració i són diagnosticats amb TDAH i se’l tracta amb medicació, en això ha estat contundent: “per als infants i adolescents amb SAF cal més pedagogia i menys farmacologia”

La següent ponent, Laura Fernández, psicòloga membre de l'Associació contra l'Anorèxia i la Bulímia (ACAB), ha presentat l’associació i la campanya de prevenció i informació per a les Escoles. Ha comentat que el Trastorn de Conducta Alimentària (TAC) és una malaltia multifactorial a la que s’està exposat sobretot en l’adolescència, etapa molt vulnerable on es reben multituds d’impactes sobre la imatge personal que té efectes en l’autoestima. La finalitat de la Campanya que porta per nom “Quan no t’agrades, emmalalteixes” és abordar amb els alumnes de secundària l’autoestima i la imatge personal: “l’objectiu dels tallers és enfortir l’autoestima i promoure el respecte a la diversitat corporal entre els adolescents, així com desenvolupar el sentit crític envers el que es publica a les xarxes socials”

L’acta ha tancat amb la presentació per part de Toñy Castillo, doctora en psicopedagogia i directora de l’Aula Hospitalària de l’Hospital Arnau Vilanova de Lleida, que pren el relleu en la coordinació del Grup de Recerca Pedagogia i Salut del COPEC (GRPiS), hereu del GR de Salut, Terapèutica i Qualitat de Vida. Ha compartit la seva experiència en les unitats d’escolarització dels hospitals, que considera com un mitjà necessari per a reduir l’impacte que te l’hospitalització en un pacient pediàtric, tant per a seguir l’escolarització, com per conèixer què és el que li passa, segons ha comentat “s’ha d’educar la salut i en la salut, i la pedagogia ha d’estar present en els processos mèdics. La salut i la pedagogia s’han de donar la ma i fer camí juntes”.   

__________________________

CONTACTE
Àngela Carrasco
93 217 77 99 - 609 403 879
copec.secretaria@pedagogs.cat

Data de publicació: 18/12/2019