Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya

INICI > Agenda

anterior

5a Edició Curs Online «Educació i Benestar Socioemocional de l’Adolescent»(30h)

Descripció:

L’etapa escolar és un moment de vital importància en la construcció de la persona. La societat actual, hiperconnectada i en permanent canvi, pot generar un fràgil equilibri entre la maduració emocional i la maduració biològica. Alguns joves poden no disposar, en un moment donat, de les eines necessàries per gestionar situacions de més tensió i estrès i poden patir ansietat, depressió, baixa autoestima, dependències i problemes d’imatge corporal entre altres, que interfereixin en el seu desenvolupament i funcionament psicosocial. Per això, és important que els professionals de l’educació disposin d’eines i estratègies per poder detectar i acompanyar situacions de fragilitat emocional en els adolescents i així evitar que s’agreugin, es cronifiquin i tinguin un impacte més gran en la persona afectada i en el grup-classe.

La situació actual de pandèmia, els confinaments, la desconnexió presencial amb els adolescents, ha tingut i tindrà un impacte en la salut mental de la població jove. Per aquest motiu, volem facilitar als professionals de l’educació eines i estratègies per la detecció primerenca d’una problemàtica de salut mental entre els alumnes que promogui el seu abordatge per part de professionals. D’aquesta manera, volem aportar seguretat i acompanyament als professionals per poder fer front a les diversitats de l’aula sense que això impliqui una situació de tensió i estrès en el docent.

El curs de formació tindrà les següents característiques:

1. Es realitzarà amb el Suport de la plataforma Moodle.

2. Estarà estructurat en 5 matèries de continguts. Cada matèria es desenvoluparà i comptarà amb els següents recursos metodològics:
  • Índex de contingut.
  • Materials amb els continguts de cada matèria.
  • Vídeo – xerrada de professionals experts destacant els aspectes claus de cada matèria.
3. Al finalitzar cada matèria l’alumnat haurà de realitzar un qüestionari on s’avaluarà l’aprenentatge de la matèria realitzada i lliurar el diari personal corresponent. Si l’alumne no lliura les tasques no podrà avançar a la següent (s’especifica el contingut en l’apartat corresponent a PLA D’AVALUACIÓ).

4. A l’índex de continguts desenvolupat s’especifica el temps estimat de dedicació que necessitarà cada alumne a cada matèria (27.5h en total).

5. Al llarg de tot el curs romandrà actiu un fòrum en el qual els alumnes podran intercanviar idees, dubtes i fer consultes. El fòrum serà conduït pel tutor/a del curs que respondrà a les qüestions plantejades.

6. Al llarg del curs tindrà lloc un Fòrum de debat on abordarem la Realitat a les Aules. En el qual es plantejaran casos concrets i on els alumnes hauran de fer un mínim de tres intervencions escrites relacionant el contingut del curs amb les preguntes que es plantejaran en el debat (2.5h). El curs sumarà un total de 30 hores.

7. Es proporcionarà un espai d’assessorament i orientació al llarg de tot el curs escolar a aquells/es alumnes que hagin realitzat el curs amb l’objectiu de facilitar la implementació de les estratègies apreses durant la formació en l’entorn escolar.

OBJECTIUS
  1. Conèixer i entendre l’impacte de la Covid 19 i la nova normalitat en el benestar socioemocional dels adolescents.
  2. Comprendre els principals Trastorns Mentals d’inici en l’etapa adolescent i el que s’amaga darrere d’ells.
  3. Facilitar recursos i eines per a poder detectar factors de risc i senyals d’alerta d’un malestar socioemocional que pot desencadenar una problemàtica de salut mental.
  4. Desenvolupar estratègies per poder acompanyar l’adolescent davant d’un malestar emocional potenciant l’educació inclusiva.
  5. Promoure el desenvolupament d’activitats que millorin el benestar socioemocional de l’adolescent i el grup, així com la convivència i el desenvolupament de capacitats adaptatives.
CONTINGUTS

MATÈRIA 1: Resiliència i funcionament bio-psico-social. (2h)

MATÈRIA 2. Definició. Factors de protecció, risc i signes d’alerta dels principals problemes de salut mental en l’alumnat.

2.1. Trastorns emocionals: Depressió, ansietat. Dificultats d’afrontament de l’estrès. Problemes d’autoestima. (3h)

2.2. Trastorns alimentaris i problemes d’imatge corporal. (3h)

2.3. Autolesions i risc de suïcidi. (3h)

2.4. Trastorns de conducta. Assetjament i ciberassetjament. (3h)

2.5. Abús o addicions a substàncies químiques i no químiques (xarxes socials, internet, joc patològic, compres compulsives i altres conductes). (3h)

MATÈRIA 3. Aspectes psicològics i socials de la pandèmia Covid-19. 

MATÈRIA 4: Acompanyament socioemocional de l’alumnat amb problemes de salut mental. Compatibilitat del tractament i els estudis.

MATÈRIA 5. Recursos per a promoure el benestar: millorar la salut física i mental de l’alumne i del professor.

Dia/Dies: Del 18 d’octubre al 6 de desembre

Horari: online

Lloc: Online

Organitza: FITA Fundación

Més informació: FITA Fundación  / Inscripcions

Correu electrònic: fita@fitafundacion.org

Telèfon: 93.217.62.01